In de provincies Groningen, Flevoland, Friesland, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel, Utrecht en Zeeland zijn geen veranderingen. Voor EV's (volledig elektrische auto's) is er tot en met 2024 een vrijstelling van de MRB. In 2025 gaat er een 'kwarttarief' gelden. Vanaf 2026 komt er een voltarief MRB op EV's.
Vrijstelling van BPM en MRB tot en met 2024
Voor BPM geldt dat vanaf 2025 een vast bedrag van € 360 wordt gerekend voor elke auto. De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.
Het begint bij €17.200. Nagenoeg alle auto's zijn in 2024 net even duurder dan in 2023. Nieuwe auto's verdienen tegenwoordig nog maar zelden het predicaat 'goedkoop'. AutoWeek zet voor je op een rij wat op dit moment de goedkoopste – of minst dure – nieuwe personenauto's zijn.
Eigenlijk niet, neen. Er is geen verbod op voertuigen op fossiele brandstoffen of hybride (zelfladende of plug-in hybride) voertuigen.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor personenauto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto's.
Voor dieselvoertuigen is de belasting fors hoger dan voor benzineauto's. De wegenbelasting voor een benzineauto kost dit jaar tussen de 568 en 640 euro, voor een dieselauto betaal je tussen de 1.236 en 1.308 euro.
Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude. Slachtoffers van identiteitsfraude merken soms dat criminelen tientallen auto's op hun naam hebben geregistreerd.”
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)
Wie is er vrijgesteld van BPM? Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
De enige uitzonderingen wanneer er geen BPM wordt berekend, is als de auto 0 gram per kilometer CO2 uitstoot of een leeftijd heeft van 25 jaar of ouder. Een bestelbus is tenzij deze volledig elektrisch is en dus CO2 vrij, niet automatisch vrijgesteld van BPM.
Hoeveel bpm ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De bpm wordt per gram CO2 berekend. Op deze manier wordt de belasting gelijkgetrokken met die van personenauto's. Het goede nieuws is dat de vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto's blijft bestaan.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
Toyota en Lexus bevestigen hun uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, want zowel de RAV4 als de NX staan op het podium. De overgebleven medaille gaat naar een andere Japanner: de Honda CR-V, die twee keer in de top 5 staat.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet elk jaar vóór 1 november.