Mensen willen content die informeert, inspireert of vermaakt. Native content scoort het beste: content die leeft op het platform zelf en niet verwijst naar websites buiten het platform. Daarbij heb je voor elk socialmedia-kanaal een andere strategie en een ander type content nodig.
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Je kunt sociale media inzetten om meer naamsbekendheid, verkeer naar je website, fans en volgers te creëren. Door sociale media te gebruiken heb je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep en weet je wat er leeft bij jouw publiek.
Social media advertising is het simpelweg adverteren op social media platformen zoals Facebook of Instagram. Door het adverteren via deze platformen verkrijg jij data die jij weer kunt verwerken in toekomstige campagnes. Ook helpt het je om gericht te adverteren (direct marketing).
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
De leeftijd 15-39 jaar gebruikt gemiddeld 5-6 social media platformen. Waar de leeftijd 40-79 jaar gemiddeld 3-4 social media platformen gebruikt. Ook is deze groep dagelijks aanzienlijk minder actief op social media. Procentueel groeit TikTok het hardst met 75% ten opzichte van 2021.
Social media gebruik afgelopen jaar gegroeid
We gebruiken meer platforms en spenderen er meer tijd: gemiddeld 107 minuten per dag. Vooral in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar is men dagelijks meer minuten actief op social media. Deze groep brengt gemiddeld 138 minuten per dag door op social media.
Uiteraard kennen we de grootste spelers op het gebied van social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube en Pinterest. Ieder platform is uniek op zijn eigen manier, en dat biedt dus kansen voor ieder type bedrijf dat gebruik wil maken van social media als marketingmiddel.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
Onder de noemer sociale media worden onder andere weblogs, microblogs (bijvoorbeeld Twitter), social bookmarking, videosites (bijvoorbeeld YouTube, Vimeo en TikTok), fora, op samenwerking gebaseerde projecten als Wikipedia, en sociale netwerken als Facebook en Google+ geschaard.
Video's zijn hot: ze worden vaak gedeeld en meer bekeken. Doe hier je voordeel mee. Je kunt video's van anderen delen. Maar het is veel leuker en beter om zelf een video te maken.
Sociale media bieden kansen voor cyberpesten. Ze kunnen een persoon pesten door negatieve en beledigende opmerkingen op sociale media-accounts te plaatsen. Als ze geen gewenst antwoord krijgen van de slachtoffers, kunnen ze ook gênante foto's van het slachtoffer op internet plaatsen om hen een ellendig gevoel te geven.
Onzorgvuldigheid van mensen
Het grootste nadeel van social media is namelijk de mens! Jawel, wij mensen behoren tot de grootste nadelen van social media, en waarom? Mensen hebben de neiging om overal een (tijds)druk op te leggen, iedereen heeft haast, het moet altijd sneller en meer.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Goede content is content die je doelgroep waardeert en die bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. De definitie van goede content zal daarom van bedrijf tot bedrijf verschillen.
Dit. Relevante content geeft antwoord op de bezoekersvraag en komt overeen met de intentie die bezoekers hebben bij het openen van een webpagina. Relevant voor de bezoeker dus.