Wat is een balhoofd? Het balhoofd zijn de lagers die ervoor zorgen dat uw voorvork vrij in uw frame kan draaien (zodat u kunt sturen). Een goed gemonteerd balhoofd zorgt ervoor dat u controle heeft over de stuurbewegingen en dat er geen voelbare speling zit op de voorvork.
Het balhoofd is een onderdeel van een fiets, bromfiets of motorfiets. Het balhoofd bestaat uit een buis waaraan aan de beide uiteinden een lager is aangebracht, waarin de as tussen het stuur en de voorvork kan draaien, zodat het stuur en de voorvork draaibaar zijn ten opzichte van het frame.
De diameter van de binnenbalhoofdbuis kan varieeren. 1" (25.4mm) is traditioneel, de huidige trend is naar 1 1/8" (28.6mm) en er is ook nog 25mm (frans), 1.25" (tandems) en 1.5" (downhill). Een balhoofdstel met losse cups wordt met klempassingen in de balhoofdbuis en op de vorkkroon gemonteerd.
Als het frame en de stuurbuis los van elkaar bewegen, dan zit er speling op het balhoofd. Het kan dat de lagers versleten zijn Stuur van links naar rechts als dit korrelig aanvoelt zijn de lagers versleten en moeten deze vervangen worden.
Til de fiets op aan het frame en houdt de fiets beurtelings schuin naar de ene en naar de andere kant zodat de voorvork met het voorwiel naar links en naar rechts draait. Dat moet soepel gaan, zonder dat je onregelmatigheden voelt of ziet. Zo niet: dan is het balhoofd te strak afgesteld.
Het punt met (klassieke) balhoofdstellen is dat zolang de afstelling perfect is en er geen water in komt de levensduur onbeperkt is.
Wat is een ahead balhoofdstel? Een ahead balhoofd is een type balhoofd en zorgt voor de verbinding tussen de voorvork en het frame van je fiets. Bij een ahead balhoofdstel vind je bovenop de stuurpen een soort afdekplaatje (topcap) waarmee je de speling kan afstellen.
Het balhoofd bevindt zich tussen je stuur en je voorvork en zorgt voor de verbinding van je voorvork met je frame. Het balhoofd is uitgerust met lagers zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de balhoofdbuis. Het zijn deze lagers die ervoor zorgen dat je je stuur en voorvork soepel heen en weer kan bewegen.
Een Balhoofdbuis is het deel van het frame waar de voorvork doorheen loopt. In het balhoofdbuis wordt een balhoofd geplaatst waardoor de voorvork met de stuurpen verbonden wordt.
Het is geen lastig klusje, maar wel belangrijk dat je weet hoe het werkt. Te veel speling kan gevaarlijk zijn bij het remmen en het zorgt ervoor dat je 'vierkant' of 'als een natte krant' door de bocht gaat.
De hoogte van het stuur kan je veranderen door de stuurpen hoger of lager te zetten. Dit kan door de bout in het midden van het stuur met de inbussleutel los te draaien. Vervolgens kan je het stuur naar boven of naar beneden verstellen. Let op: Zet het stuur niet te hoog, want dat kan pijnlijke schouders veroorzaken.
Vering maakt je fiets comfortabel, en absorbeert de schokken die anders worden opgevangen door je polsen, armen en schouders. Toch zitten ook nadelen aan vering: een verende voorvork maakt je fiets zwaarder, moet goed onderhouden worden en verlaagt de efficiëntie van je krachtoverbrenging.
Montagepasta is een onderhoudsmiddel dat je gebruikt bij het monteren en aandraaien van verschillende onderdelen van je fiets. De montagepasta verlengt het aandraaimoment en voorkomt het slippen en glijden van je onderdelen. Op die manier weet je zeker dat je zadelpen of stuurpen goed vastzit.
Deze Trivio momentsleutel set is beste momentsleutel voor vrijwel iedere klus. De Trivio Momentsleutel set 2-14NM 1/4” + Bitset is uit gehard kwaliteitsstaal vervaardigd en voorzien van een ergonomisch handvat voor extra grip. Dankzij deze eigenschappen kun je kracht optimaal op het gereedschap overbrengen.
Als alternatieve oplossing kun je ook je stuurpen omdraaien, die onder een hoek van 6, 7 of 8 graden op je stuurbuis is gemonteerd. Hierdoor komt je stuur 1,5 tot 2 centimeter hoger uit, waardoor je minder ver voorover hoeft te leunen.
Het vervangen van een versnellingsnaaf is een enorm dure operatie. Dit begint bij 75 euro als de fietsenmaker gebruikte onderdelen op voorraad heeft. Wanneer er een nieuwe naaf gebruikt word gaat dit gauw richting de 175 euro voor deze reparatie.
Een ahead stuurpen, ook wel stuurpen voorbouw genoemd, vind je vooral vaak op mountainbikes en racefietsen. Bij fietsen met dit systeem wordt de stuurpen aan de buitenzijde van je fiets gemonteerd, wat als voordeel heeft dat je hem gemakkelijk los krijgt en kunt afstellen en (de)monteren.
Een langere stuurpen zorgt voor meer stabiliteit, maar stuurt wat trager. Een korte stuurpen zorgt voor sneller sturen, maar ook voor een kleinere foutmarge op technische trails. Een beginnende mountainbiker kan dus beter een wat langere stuurpen gebruiken dan een gevorderde fietser.
Met een vlinderstuur breng je het stuur iets naar je toe en zit je meer rechtop. Ondanks dat het lijkt alsof dit stuur de meeste mogelijkheden biedt merken we uit ervaring dat dit soms een compromis-situatie in de hand kan werken.
De hoogte van het stuur
Als je naast je stuur op de grond staat, moet je stuur op heuphoogte staan. Hoe hoog je stuur staat, is vooral een kwestie van comfort en gevoel, en dus persoonlijk. Als je stuur te laag staat, kun je last krijgen van je nek, rug en armen.
Een stuurslot heeft als doel het stuur in een gesloten positie te zetten, zodat er niet zondermeer met bijvoorbeeld een motor of scooter vandoor gegaan kan worden.
Maar wat zegt het nou
En wat zegt de stack en reach dan? Als eerste geeft de stack een indicatie over hoe diep je op een fiets zit. Het geeft aan hoe hoog of laag je stuur komt. De reach geeft juist weer een indicatie over hoe gestrekt je op een fiets zit.