Welke vier soorten gesprekken zijn er in een organisatie? In dit model onderscheiden we de dialoog, het debat, de tirade en de redevoering. Alle vier de gesprekssoorten kennen een eigen dynamiek en zijn in verschillende situaties passend.
We refereren naar gesproken interacties als een conversatie of gesprek, waarvan dialoog één van de vele vormen is. Andere veelgebruikte vormen zijn debat, discussie en deliberatie. Laten we deze vormen even kort verduidelijken en voorbeelden geven.
In het kort:
Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij samen wordt gezocht naar de best passende oplossing voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Een dialoog is een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije gedachtewisseling plaatsvindt, wat tot nieuwe inzichten leidt bij de betrokkenen.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
gesprek tussen twee of meer personen.
Persoonlijke gesprekken bieden de mogelijkheid om te praten over zaken waar je het niet zo snel over hebt. Vragen stellen als: “alles gaat goed, maar ik krijg niet echt voor elkaar wat ik wil”, “hoe ga ik om met situaties in mijn werk?” of “ik sta op een keerpunt in mijn leven, wat wil ik?”.
Het informatieve gesprek is er voor het slachtoffer of voor degene die namens hem melding komt doen. In het informatieve gesprek vertelt het slachtoffer globaal wat er is gebeurd en wat haar of zijn verwachtingen zijn van het politieonderzoek.
Verschillende soorten gesprekstechnieken
Wel zijn er enkele attitudes of ingesteldheden die je kunnen helpen om betere gesprekken te voeren: Luister met het doel om de ander beter te begrijpen. Herhaal wat de coachee zegt in jouw eigen woorden. Stel open vragen die aanzetten tot denken.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Ritselende bladeren in de wind, een mug of een moderne pc halen maar net zo'n 10 dB. Fluisteren bereikt ongeveer 30 dB en een normaal gesprek ligt ongeveer op 60 dB.
Communicatie betekent gedachten of boodschappen uitwisselen met andere mensen. Dat kun je in werkcontext in essentie op twee manieren doen: Mondeling communiceren of verbale communicatie: met elkaar praten en naar elkaar luisteren. Schriftelijk communiceren: het schrijven, uitwisselen en lezen van geschreven tekst.
In gesprek, kun je op verschillende manieren verwoorden. Zo zijn synoniemen voor het woord gesprek onder andere; babbeltje, conversatie, dialoog, discussie en gedachtewisseling.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: gesprek (zn) : babbeltje, colloquium, conversatie, dialoog, discours, discussie, forum, gedachtewisseling, kout, onderhandeling, onderhoud, ontmoeting, overleg, praatje, praten, samenspraak, tweespraak, woorden.
Informele communicatie noemt men de onderlinge contacten die men heeft zonder officiële structuur zoals die er bij een echte vergadering of gestructureerd werkoverleg wel is. Informeel overleg is spontaan, maakt uitwisseling van inzichten makkelijker en geeft mensen een vrijer podium om hun zegje te doen.