Profiel school De Amsterdamse Montessori School is een neutraal bijzondere basisschool met ongeveer 350 leerlingen. Bijzonder omdat ouders de school besturen, neutraal omdat de school geen geloofsrichting uitdraagt in het onderwijs.
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
3. Is montessorionderwijs geschikt voor elk kind? Ja, wij vinden dat elk kind montessorionderwijs kan volgen, behalve wanneer de opvoedkundige opvattingen van de ouders wezenlijk verschillen met de principes van montessorionderwijs (denk bijvoorbeeld aan zelfstandigheid).
Een speciaal kenmerk van de montessorischool is het lesmateriaal waarmee kinderen leren. Deze sluit aan bij de fase waarin het kind zich bevindt en doet beroep op een specifieke vaardigheid, denk aan het leren van letters of het optellen van cijfers.
De montessorischool onderscheidt zich ten opzichte van een klassikale school ook door het mengen van leeftijdsgroepen in één klas. Dit bevordert volgens Montessori de harmonische ontwikkeling waarbij kinderen van elkaar kunnen leren en een gevoel van verantwoordelijkheid voor elkaar krijgen.
Naast het 'gewone' reguliere onderwijs zijn er ook scholen die volgens een bijzondere onderwijsmethode lesgeven. De bekendste zijn: Vrijeschool. Montessori.
In een Montessori-omgeving worden speciale materialen gebruikt die op unieke wijze zijn ontworpen om alle vijf zintuigen aan te spreken en het leerproces te stimuleren . Meer informatie. Instinctief en actief leren – Het Montessori-curriculum benadrukt het geloof dat kinderen instinctief kennis opdoen door actief leren.
Door kinderen te stimuleren op allerlei vlakken, daagt het Montessorionderwijs ze uit om zich verder te ontplooien. van verantwoordelijkheid, aangepast op de ontwikkelingsfase, waarin hij of zij zich bevindt. Ieder kind is uniek. Met hun gedrag laten kinderen zien waar hun talenten en interesses liggen.
Montessori is een onderwijsmethode die gebaseerd is op zelfgestuurde activiteit, hands-on leren en samenwerkend spelen. In Montessori-klassen maken kinderen creatieve keuzes in hun leerproces, terwijl de klas en de hoogopgeleide leraar leeftijdsgeschikte activiteiten aanbieden om het proces te begeleiden .
Een dag op een Montessorischool in de onderbouw begint vaak met een rustige start. De kinderen komen binnen in de klas en nemen plaats aan hun eigen tafel of op een mat op de grond. Ze kunnen kiezen uit verschillende activiteiten, zoals puzzels, boeken lezen of werken met Montessorimateriaal.
Atheneum/havo
De lessen en toetsen zijn op atheneum-niveau. Aan het einde van de tweede klas bepalen de scores van de leerlingen of ze doorgaan op de havo of het atheneum. Atheneumleerlingen die extra uitdaging willen hebben krijgen bij ons een verzwaard programma op atheneum-niveau.
Het antwoord is dat het Montessori-klaslokaal voor elk type kind kan werken. De kleine klasgrootte, individuele leerplannen en zelfgestuurd leren zijn allemaal elementen die het Montessori-ontwerp geschikt maken voor de meeste kinderen.
Montessori is de ideale leeromgeving voor begaafde kinderen . Onderzoek ondersteunt dat een omgeving die voldoet aan de behoeften van elk kind, zowel academisch als emotioneel, het meest effectief is.
Montessori onderwijs is over het algemeen geschikt voor veel verschillende kinderen, maar er zijn bepaalde kenmerken of situaties waarin Montessori onderwijs bijzonder goed kan aansluiten. Montessori onderwijs is met name geschikt voor kinderen die zelfstandigheid, vrijheid en autonomie waarderen.
Montessori is een opvoedvisie waarbij het ondersteunen van de zelfstandigheid van kinderen centraal staat. Het is van oorsprong een onderwijsvorm, ontwikkeld door de Italiaanse arts Maria Montessori. De nadruk ligt op onafhankelijkheid, zelfontdekking en de behoeften van ieder kind.
Voor peuters is Montessori speelgoed ontworpen om hun cognitieve vaardigheden en creativiteit te ontwikkelen. Voorbeelden van Montessori speelgoed voor peuters zijn kunst- en knutselmateriaal. Voor kleuters is Montessori speelgoed ontworpen om hun zelfstandigheid en probleemoplossend vermogen te ontwikkelen.
Volgens de denkwijze van Maria Montessori moeten kinderen zich ontwikkelen in een omgeving waar ze eenvoudig kunnen bewegen en ontdekken. Daarom raadde ze tafels en stoelen aan die kinderen zelf kunnen verplaatsen en groeperen. Sommige taken mogen op speciale kleedjes worden gedaan.
Op het eerste gezicht ziet een Montessori-klaslokaal er opvallend uitnodigend uit, met zijn open plattegrond en flexibele leerruimtes, materialen die zijn verlaagd tot op het niveau van het kind en een esthetisch rustgevende, natuurlijke en minimalistische inrichting – een schril contrast met felle primaire kleuren, rijen bureaus, torenhoge meubels en drukke prikborden ...
Om het Montessori-curriculum te implementeren, geven opvoeders lessen aan de kinderen. Na een les krijgen kinderen de materialen die ze nodig hebben om zelfstandig te verkennen, te leren en verbindingen te maken om leerdoelen te behalen. Terwijl de kinderen verkennen, observeren opvoeders.
Montessori-onderwijs stelt leerlingen in staat om in hun eigen tempo te werken . De leraren ontwikkelen ook individuele leerplannen voor elke leerling. In plaats van leerlingen aan te sporen om een les zo snel mogelijk te onthouden voor een toets, geeft een Montessori-klas kinderen de onafhankelijkheid en vrijheid om te leren zoals ze willen.
In het reguliere onderwijs is veel onderwijs klassikaal. Op de montessorischool komt klassikaal lesgeven nauwelijks voor. Kinderen werken alleen of in groepjes aan hun eigen taken.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
Een Montessorischool groepeert kinderen in een multi-age klas op basis van hun ontwikkelingsstadium, in plaats van hun chronologische leeftijd zoals een traditionele school . De multi-age klassen zijn om een aantal redenen nuttig.
De Montessorimethode moedigt onafhankelijkheid en vrijheid aan met grenzen en verantwoordelijkheid , die samen met waardigheid van het grootste belang zijn. In de Montessoriomgeving hebben kinderen, afgezien van wat groepswerk, de vrijheid om hun eigen activiteiten te kiezen die hen interesseren.
In een montessori kinderkamer staat het bed dicht bij de grond.Soms wordt er gebruik gemaakt van een extra dik matras zonder lattenbodem of beddenframe. Kies een laag bed uit waar jij je goed bij voelt en waar jouw kindje blij van wordt. Voor een speelse sfeer kun je ook eens kijken naar een laag huisjes bed.