De ATF II olie word veel gebruikt in keerkoppelingen. ATF II D olie heeft een zeer hoge viscositeits index en bied weerstand tegen schuimvorming en corrosie. ATF II olie heeft een laag stolpunt zodat ook bij koude soepel schakelen gegarandeerd is.
Remvloeistof is een hydraulische vloeistof die wordt gebruikt in hydraulische rem - en koppeling systemen. De werking van de remvloeistof berust op het feit dat vloeistoffen niet of nauwelijks samendrukbaar zijn.
Het type olie dat aanbevolen wordt is "HYDRAULISCHE TRANSMISSIE OLIE TYPE A". De olie moet elke 100 bedrijfsuren of één maal per seizoen worden ververst. De aftappluggen zitten zowel aan de onderzijde van het keerkoppelinghuis als aan de onderzijde van het reductiehuis. De aftappluggen zijn conische pluggen.
De MPM Marine Oil Reversing Clutch is een minerale olie welke uitermate geschikt is voor het gebruik in keerkoppeling en stuursystemen in de pleziervaart waarvoor constructeurs een type ATF Dexron IID-olie voorschrijven. Voldoet aan de eisen van: Allison C3/C4. Caterpillar TO-2.
Kort door de bocht zorgt de keerkoppeling ervoor dat uw boot voor- en achteruit kan varen en dat u de schroef stil kan zetten. Een lopende motor zorgt voor een draairichting die slechts één kant op gaat. Dat is prima wanneer je alleen vooruit wilt varen, maar een achteruit is bij het manoeuvre- ren wel zo gemakkelijk.
De keerkoppeling is een transmissie die (vaak) rechtstreeks aan de motor zit. Het doel van de keerkoppeling is het veranderen van de draairichting van de schroef.
Waarom heeft een schip geen versnellingsbak en een auto wel? Antwoord: Een versnellingsbak komt inderdaad aan boord van schepen nauwelijks voor. Wel wordt vaak een tandwiel reductiekast tussen de motor en de schroef toegepast. Het voordeel daarvan is dat de motor dan op een hoger toerental kan werken dan de schroef.
Volvo Penta Olie keerkoppeling en drives 75W90 € 34,50 - KOK watersport.
Starbrite Heavy-Duty Motorolie - 15W40.
Saildrive 120S-E: Conform de sticker op de saildrive: Use only Volvo Penta GL5 Synthetic Transmission Oil. Conform de tabel is dit olie SAE75W-90. Er is 2,6 liter benodigd.
Olie verversen kunt u het beste doen voordat de boot in de winterstalling gaat. Nieuwe olie vormt een goede conserverende laag aan de binnenkant van het motorblok. Ververs elk jaar de motorolie.
Door éénhands bediening handel naar voor of naar achter te zetten wordt eerst de keerkoppeling ingeschakeld en als de handel meer van neutraal af word geduwd zal de motor pas in toeren omhoog gaan. Het is vergelijkbaar met één auto, eerst schakelen dan gasgeven.
Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. zowel in de rem als koppeling kan je dezelfde remolie doen. deze een nog hogere temp aan kan.
De JASO MA-kwalificatie impliceert bijvoorbeeld goede prestaties met een natte koppeling, terwijl JASO MB verbeterde wrijvingsprestaties heeft.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen.
Hoogwaardige, kant-en-klare antivriesvloeistof voor gebruik in Volvo Penta D1- en D2-dieselmotoren. Beschermt tegen bevriezing tot -25°C. Let op: gele en groene koelmiddelen niet mengen.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Bij zeer diep water is de betreffende golfsnelheid 4.5 * wortel van de waterlijnlengte van de boot. Bij ondiep water ten opzichte van de bootlengte zou het planeren al wat eerder moeten optreden.
De keerkoppeling is uitgerust met een schijf- type omgekeerde koppeling die gemon- teerd is op de ondersteuningsschacht en uitgerust is met hydraulische druk van een oliepomp. Werking van de oliepomp is afhankelijk van de motorsnelheid. De keerkoppeling wordt gesmeerd door spat- en druksmering.
Een component van die kracht ligt dus in de richting waarin de boot vaart en zal die dus voortstuwen in die richting. Hoe sneller de boot gaat hoe meer weerstand die zal ondervinden van het water en als die weerstandskracht even groot wordt als de aandrijvende kracht blijft de boot met die snelheid varen.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel. In de internationale standaard is een mengbaarheid clausule opgenomen waar deze vloeistoffen aan moeten voldoen. Je kunt ze dus met elkaar mengen.
Castrol React Performance DOT 4 is een synthetische remvloeistof met een hoog kookpunt. Dit product is samengesteld uit polyalkyleenglycol ethers en boraatesters met superieure additieven die ultieme beschermen geven...
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C. Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.