Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.
De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Mercedes bouwt de motoren op de fabriek in het Britse Brixworth. De Duitse renstal maakt daar zelf gebruik van, maar ook McLaren, Aston Martin en Williams rijden met de krachtbronnen van Mercedes.
Charles Leclerc, Fernando Alonso en Yuki Tsunoda zitten al op vijf gebruikte onderdelen. Max Verstappen zit op vier en nam in België, net zoals Lando Norris, Esteban Ocon, Zhou Guanyu en Mick Schumacher, zijn vierde motor van 2022.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Specifiek rijdt Verstappen vanmiddag met een nieuwe turbo, interne verbrandingsmotor, MGU-H, MGU-K en uitlaatsysteem. De motorwissel heeft voor Verstappen nog geen directe gevolgen, maar hij zit nu wel aan zijn limiet van drie vervangingen.
Elke coureur mag in een jaar drie motoren gebruiken. Als je vaker wisselt, volgt er een sanctie. Verstappen krijgt op Spa-Francorchamps zijn vierde motor, voor Leclerc is het al zijn vijfde. Daarnaast vervangen Red Bull en Ferrari wat onderdelen van de versnellingsbak.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Red Bull richtte ondertussen Red Bull Powertrains op: de eigen motordivisvie van de renstal waar vanaf 2025 volledig eigen krachtbronnen (zonder lijntje met Honda) ontwikkeld moeten gaan worden. Tot die tijd kan er dus geteerd worden op de Honda-motor van 2022.
Red Bull Racing heeft een eerste impressie van de RB18 aan de wereld getoond, het strijdwapen van Max Verstappen en Sergio Perez voor het Formule 1-seizoen 2022. Het is de allereerste Red Bull-bolide met het grondeffect en de auto waarmee Verstappen dit jaar zijn wereldtitel wil verdedigen.
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost. De geschatte waarde van het appartement bedraagt 16 miljoen euro.
Kelly Piquet komt uit Brazilië, schrijft, heeft al een dochtertje én ze is de vriendin van Max Verstappen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Het zwaarst voor de remmen is bocht 5: de eenzitters remmen hier af van 310 km/u tot ruim 165 km/u binnen een kleine 90 meter. De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Bugatti Chiron sneller dan Le Mans-racer
De Bugatti Chiron is totaal over the top. Letterlijk, want de sportwagen voor de puissant rijken verslaat zelfs een Le Mans-racer op het beroemde circuit. Er was een tijd dat de auto's op Le Mans snelheden bereikten van tegen de 400 km/h tijdens de beroemde 24 uursrace.