De gewone algemene vergadering, dit is de statutaire jaarvergadering voor de goedkeuring van de jaarrekening. De buitengewone algemene vergadering, waar beslist wordt over een voorstel van een statutenwijziging. De bijzondere algemene vergadering, die onder geen van beide andere categorieën kan worden geklasseerd.
Een vergadering verwijst naar een bijeenkomst met een specifieke agenda en niet zomaar een bijeenkomst van mensen die informeel met elkaar praten . Vergaderingen kunnen face-to-face of virtueel plaatsvinden, zoals bemiddeld door communicatietechnologie, zoals een telefonische conference call, een skype-conference call of een videoconferentie.
De dagelijkse huddle is een korte vergadering die teams of bedrijven elke dag houden om hun werk te synchroniseren. Deze bijeenkomsten duren meestal niet langer dan 15 minuten en vinden vaak persoonlijk of via een telefoongesprek plaats. In de meeste organisaties is de huddle een dagelijkse polsslag van doelen van grotere, minder frequente vergaderingstypen.
Formele vergaderingen
Het is een manier om belangrijke kwesties te bespreken en om beslissingen te nemen die de organisatie vooruit helpen. Er zijn verschillende soorten formele vergaderingen die worden gehouden, zoals algemene vergaderingen, bestuursvergaderingen en commissievergaderingen.
De jaarlijkse algemene vergadering is een vorm van algemene vergadering die elk jaar wordt gehouden, meestal wanneer de rekeningen aan de leden van het bedrijf worden gepresenteerd. Een algemene vergadering, wat vroeger een EGM werd genoemd, is een andere vergadering van de leden van het bedrijf die geen AGM is .
Buitengewone Algemene Vergadering (BAV): Deze wordt buiten de normale periodiciteit bijeengeroepen om uitzonderlijke kwesties te behandelen die een statutenwijziging of belangrijke beslissingen vereisen, zoals een kapitaalverhoging, fusie of ontbinding van de vennootschap.
Een teammeeting is een bijeenkomst waarbij alle leden van een team bij elkaar komen om informatie uit te wisselen, beslissingen te nemen en samen te werken aan projecten of taken. Een teammeeting is een belangrijk onderdeel van effectieve communicatie en samenwerking binnen een team.
Bij het formele OR-overleg kunnen gebeurtenissen, besluiten of standpunten later gebruikt worden of belangrijk zijn als u bijvoorbeeld gaat adviseren. Daarom moeten ook de minder voor de hand liggende zaken van de OR-vergadering goed worden genoteerd en geregeld.
Voorbeelden van consultatie in een zin
Veel accountants bieden een gratis consult aan voordat ze kosten in rekening brengen voor hun werk . Na een reeks consultaties met artsen werd een datum voor de operatie vastgesteld. De groep had een reeks consultaties met leden van het Congres.
Het wordt een 'stand-up' genoemd omdat, als deelnemers staand deelnemen, de vergadering kort moet worden gehouden.
Informele communicatie noemt men de onderlinge contacten die men heeft zonder officiële structuur zoals die er bij een echte vergadering of gestructureerd werkoverleg wel is. Informeel overleg is spontaan, maakt uitwisseling van inzichten makkelijker en geeft mensen een vrijer podium om hun zegje te doen.
Probleemoplossende vergaderingen
Probleemoplossingsvergaderingen zijn een veelvoorkomend type vergadering. Ze worden gebruikt om problemen op te lossen en processen te verbeteren. Ze kunnen worden gebruikt om werkgerelateerde problemen te verbeteren en werknemers te helpen betere resultaten te behalen.
Een buitengewone algemene vergadering (BAVA) is een spoedvergadering die wordt gehouden om dringende zaken of noodgevallen te bespreken. Zaken die direct onder de aandacht moeten komen van de raad van bestuur, de aandeelhouders en de senior leidinggevenden.
Een buitengewone bestuursvergadering is daarentegen een vergadering die niet ruim van tevoren is gepland en die door iemand wordt bijeengeroepen – die daartoe bevoegd is krachtens de wet of de statuten van de organisatie – voor een speciaal doel .
Dat betekent dat er een schriftelijk document wordt opgesteld waarin de te nemen beslissing wordt uitgeschreven. Dit document wordt daarop door alle aandeelhouders ondertekend.
Voorbereiding. De AGM wordt doorgaans georganiseerd door de secretaris . Het is echter belangrijk dat iedereen in de organisatie weet wie verantwoordelijk is. De datum van de AGM kan worden vastgesteld door wetgeving, bijvoorbeeld binnen drie maanden na het einde van het boekjaar.
Met uitzondering van eenmanszaken (OPC's) is het houden van een algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) een wettelijke verplichting voor zowel besloten vennootschappen als vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid .
In essentie heeft een formele vergadering een gestructureerd schema en agenda met vastgestelde protocollen en een officiële notulist . Een informele vergadering heeft een lossere agenda en minder protocollen. Over het algemeen richten formele vergaderingen zich op één of enkele belangrijke sprekers, waarbij de deelnemers een passievere rol spelen.
Een overlegvergadering (OV) is een formele bijeenkomst tussen de bestuurder en de OR (artikel 23 WOR). Tenminste tweemaal per jaar moet in een overlegvergadering de algemene gang van zaken van de onderneming besproken worden (artikel 24 WOR).