De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca Cola, Lays, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren.
Mensen hebben een sterkere affiniteit met een product als kleuren in overeenstemming zijn met het soort product. Functionele kleuren – grijs, zwart, bruin en groen – versterken gebruiksproducten en sociaal-zintuigelijke kleuren – rood, geel, roze en paars – versterken producten met een beleving.
Oranje is een warme kleur die staat voor vrolijkheid en enthousiasme. Het is dus een goede kleur om mensen te enthousiasmeren voor een bepaalde dienst of een bepaald product. Oranje zorgt ervoor dat een bedrijf vriendelijk, speels en zelfverzekerd overkomt.
De kleur rood staat voor zelfvertrouwen. Rood is een opvallende kleur en als je het draagt, val je eigenlijk meteen op. Met rode kledingstukken straal je zelfverzekerdheid, energie en passie uit. Als je een belangrijke presentatie of vergadering hebt, is dit dus de ideale kleur om te dragen.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen. Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit.
Koele kleuren zijn onder andere groen, blauw en paars. Deze kleuren hebben een kalmerende en verzachtende werking, maar kunnen ook droevige gevoelens opwekken. Paars wordt gehanteerd om creativiteit los te maken, omdat het een mengkleur is die bestaat uit blauw (rustgevend) en rood (intens).
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
Zwart is in de heterogene subcultuur waarvan hier sprake is en waarvan de aanhangers gothics worden genoemd, niet alleen een kleur, maar ook een levensmotto. Wat alle aanhangers gemeen hebben, is hun voorliefde voor bepaalde soorten muziek en kunst en in het bijzonder de voorkeur voor een bepaalde kleur: zwart.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.
Positieve kleur: geel
Een kleur die door mensen als zeer positief en energiek ervaart wordt is de kleur geel. Geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. De kleur wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, geluk en straal vriendelijkheid uit.
Mannen vonden vrouwen minder aantrekkelijk wanneer ze een andere politieke voorkeur hadden. Maar, ze vonden een vrouw niet per se aantrekkelijker wanneer ze voor dezelfde politieke partij was. Natuurlijk hoef je niet je politieke standpunten aan te passen om te zorgen dat iemand je aantrekkelijk vindt.
#1 Zelfverzekerdheid
Elke man houdt van een zelfverzekerd vrouw. Een dame die op eigen benen staat en durft te zeggen wat ze vindt. Ze laat zich niet de mond snoeren en doet waar ze zelf zin in heeft. Dat is ook iets wat voor jou als vrouw in je voordeel kan werken.
Ga niet voor bruin, grijs en paars
Kleuren waar je beter je joker voor in kunt zetten, zijn grijs, bruin en paars.
Groen als Gras
Groen heeft een kalmerend effect op mensen. Het wordt vaak geassocieerd met de natuur, groei, geld, rijkdom, gezondheid en vrijgevigheid. Het wordt echter ook wel eens gelinkt aan negatieve concepten zoals nijd.
Rood voegt energie en kracht toe, terwijl blauw stabiliteit en veiligheid toevoegt. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, kracht en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, welzijn, onafhankelijkheid, spiritualiteit, wijsheid en magie.