De meest veilige is de MIPS-helm. Die biedt een betere bescherming bij klappen op het hoofd vanuit verschillende hoeken. En dat verkleint de kans op hersen- en nekletsel.
De veiligste motorhelm is nog altijd de integraalhelm. Deze full-face beschikt over valbescherming rondom. Het vaste kinstuk speelt daarin een sleutelrol. Deze ontbreekt bij jethelmen en bij systeemhelmen is dit deel opklapbaar.
ISI-gecertificeerde helmen voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen voor helmen die in India worden verkocht. Kies een helm met een polycarbonaat of composiet schaal . Deze materialen zijn sterk en bieden goede bescherming bij een crash. Zoek naar een helm met een stevige kinband en een snelontgrendelingssysteem.
Integraalhelm. Voor motorrijders die de beste allround bescherming willen, is de integraalhelm de beste keuze. Dit type motorhelm biedt uitstekende bescherming voor de ogen en het gezicht.
De integraalhelm is de meest veilige keus vanwege de volledige afsluiting. De systeemhelm biedt het meeste ventilatie door het klapsysteem en maakt communiceren in stilstand gemakkelijker. De jethelm is meer geschikt voor gebruik bij mooi weer en bij wat lagere snelheden.
A: Bij lage snelheid crashes kunnen driekwart helmen voldoende bescherming bieden voor de bovenkant en achterkant van het hoofd . Ze bieden echter geen bescherming voor het gezicht en de kin, die zelfs bij lage snelheid impacts nog steeds kwetsbaar kunnen zijn.
De systeemhelm van Shark is het beste uit de test gekomen. De goede systeemhelm beschikt over verschillende componenten waarin het uitblinkt ten opzichte van de anderen helmen zoals het vergrote zonnevizier en de mogelijkheid om te switchen tussen een systeemhelm en jethelm.
Veel mensen denken dat je met elke systeemhelmen open mag rijden, maar dit is dus absoluut niet het geval. Hiervoor moet deze helm speciaal getest zijn. Daarom krijgen de systeemhelmen een volle ster voor. Daarna kunnen de helmen ook nog eens een volle ster verdienen als ze windtunnel getest zijn.
Bell Helmets is het grootste helmenbedrijf.
Scorpion-Exo helmen zijn kwalitatief hoogstaande motorhelmen met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Er is geen motorhelm fabrikant die zo een uiteenlopend aanbod heeft als Scorpion helmen. Ongeacht of je nu op zoek bent naar een jethelm, integraalhelm of systeemhelm.
Als u de best mogelijke bescherming wilt, is een koolstofvezelhelm de juiste keuze. Als u een beperkter budget hebt, is een helm van glasvezel of ABS wellicht een betere optie.
Naast de DOT-sticker zijn er ook labels aan de binnenkant van de helm die aangeven dat een helm voldoet aan de normen van particuliere non-profitorganisaties zoals Snell of het American National Standards Institute (ANSI). Dit zijn goede indicatoren dat de helm ook voldoet aan de federale veiligheidsnorm.
Karabijnbrigade Amsterdam. Beide dragen de helm m16. Een m16A doorgebruikt door de Rijksveldwacht. Een m16A gebruikt door een Karabijnbrigade.
Je moet er dan wel rekening mee houden dat een helm met een open onderkant niet dezelfde veiligheid geeft als een gesloten helm. Je hebt wel helmen waarbij het vizier doorloopt zodat de kin niet onbeschermd is, maar dit geeft minder veiligheid dan een gesloten helm.
De beste e-bike fietshelm voor dames en heren is de Abus Hyban 2.0. Deze helm is tevens als beste getest door de Consumentenbond. De fietshelm is licht van gewicht, heeft voldoende ventilatieschachten, is verstelbaar en voorzien van een geïntegreerd achterlicht. Een goed alternatief is de Abus Urban-I 3.0 Signal.
Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.
Zet de motorhelm op en kijk hoe comfortabel hij aanvoelt.Hij moet goed passen, maar niet zo strak dat het oncomfortabel wordt. De wangbeschermers van een integraalhelm moeten de wangen een beetje samenknijpen. Houd de kinbeugel vast en beweeg hem langzaam horizontaal en verticaal.
Duitse militairen droegen de eerste oorlogsjaren nog de negentiende-eeuwse 'Pickelhaube', gemaakt van geperst leer en koper. Deze karakteristieke helm was genoemd naar de metalen punt boven op de helm, de 'Pickel', waarop een slag met een sabel zou moeten afketsen.
Modulaire helmen zijn vaak iets groter en zwaarder dan vergelijkbare full face helmen omdat ze meer interne mechanismen nodig hebben om het vizier omhoog te klappen. Rijden met een open modulaire helm wordt over het algemeen afgeraden .
Een glasvezel integraalhelm begint bij ongeveer 120 euro. Voor dat bedrag of iets meer heb je al een goede motorhelm waar je veel plezier van gaat beleven. Een systeemhelm kost ongeveer 100 tot 800 euro. Voor een allroadhelm moet je denken aan ongeveer 200 tot een kleine 900 euro.
In Nederland mag u zonder helm rijden op een snorscooter of snorfiets met een blauw kenteken. Dit betekent dat het voertuig een maximale snelheid van 25 km/u mag hebben en u geen helmplicht heeft.
Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het dragen van een systeemhelm. Een daarvan is dat in geval van een ongeluk, het gezicht van de rijder gemakkelijk bereikbaar is doordat het kinstuk opgeklapt kan worden. Echter, er is ook een nadeel. Bij hoge snelheden kan er windruis optreden.
De Schuberth C5 systeemhelm is de stilste motorhelm. Deze motorhelm scoort het beste qua geluid, ook aan hogere snelheden. Lees je graag meer over de Schuberth C5 systeemhelm? Bekijk dan zeker onze blog over de Schuberth C5!
Een motorhelm zit goed als deze nauwsluitend en comfortabel om je hoofd past.Het is belangrijk dat de helm stevig zit, maar niet knelt of drukpunten veroorzaakt. Een helm die niet goed past, biedt onvoldoende bescherming. Voor de juiste pasvorm is het aan te raden om hulp te vragen van een specialist in de winkel.