Wanneer je een jankgeluid aan de voorkant van je motor hoort, laat je motor nakijken om het risico van een defecte waterpomp of veel duurdere reparatie te voorkomen. Zelfs wanneer je pomp goed werkt, is het belangrijk om vreemde jankende geluiden door je monteur te laten diagnosticeren.
Een defecte waterpomp herkent u aan een aantal symptomen: Er lekt koelvloeistof. De motor loopt te warm of is oververhit. Een zeurend geluid vanonder de motorkap.
U kunt niet doorrijden met een kapotte waterpomp. Vraag snel en gemakkelijk online een offerte aan. Waarom koelvloeistof en geen water? Water, gewoon water uit de kraan, bevriest bij 0 graden Celsius en kookt bij 100 graden Celsius.
In het gunstigste geval moet u voor de vervanging van een waterpomp bij een auto in de middenklasse op een bedrag tussen de 300 tot 1000 euro rekenen. Daarbij zijn de kosten voor een nieuwe distributieriem nog niet inbegrepen.
Een waterpomp kan nou eenmaal defect raken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De pomp kan bijvoorbeeld drooglopen door onvoldoende smering, of hij kan simpelweg gewoon versleten zijn door ouderdom. Een waterpomp pompt zo'n anderhalf miljoen liter koelvloeistof weg in 100.000 km of 4 jaar.
Doorrijden met defecte waterpomp
Het is niet verstandig om door te rijden met een defecte waterpomp. Dit onderdeel is namelijk cruciaal voor de werking van de motor. Zorg er daarom voor dat u de pomp zo snel mogelijk vervangt bij een defect.
Er kan lekkage optreden waardoor er koelvloeistof ontsnapt, met oververhitting als gevolg. Een ander probleem bij een kapotte koppakking is dat koelwater en motorolie zich gaan vermengen. Dit herken je aan de donkere verkleuring van de koelvloeistof of een verhoogd oliepeil.
Een vakgarage berekent voor de vervanging van een koelingspomp in de regel drie uur werk. Wanneer u dit werk zelf onderneemt, heeft u enkel de kosten voor de nieuwe waterpomp. Die liggen tussen de 40 en 400 euro.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
Wanneer een auto oververhit raakt, is er niet voldoende koeling voor de motor aanwezig. Hierdoor lopen de temperaturen te hoog op. Meestal wordt u gewaarschuwd door een rood dashboardlampje. In deze blog leggen we u uit wat te doen wanneer uw auto oververhit raakt.
Een waterpomp bijvoorbeeld gaat gemiddeld ook zo'n 120.000 kilometer mee. Daarnaast ben je voorlopig van alle reparaties af en kun je onbezorgd de weg op met een goed functionerende auto. De kosten van het vervangen van de riem of ketting hangt ook sterk af van welk type en merk motor uw auto heeft.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Vanaf € 96 kunt u de waterpomp laten vervangen. De prijs is uiteraard afhankelijk van het model auto dat u hebt.
Het hangt helemaal af van de auto
Als u een dieselmotor heeft, wordt de waterpomp tegelijk met de distributieriem vervangen. Het juiste moment is afhankelijk van de fabrikant. Over het algemeen is de aanbevolen kilometerstand relatief hoog, rond de 80.000 of 100.000 km (en soms nog meer).
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem. De motor draait niet meer om.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Een waterpomp zit gemonteerd bij de watertank in je camper of caravan. De watertank vind je vaak onder een vaste bank of bed. Om ervoor te zorgen dat het water uit de watertank uiteindelijk bij de kraan terecht komt, is het belangrijk dat het water door de leidingen naar de kraan wordt gepompt.
Als er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit kan de motor van uw auto oververhit (aan de kook) raken. Een oververhitte motor kan een dure reparatie betekenen. Dit is de reden waarom wij u adviseren om elk kwartaal het peil van uw koelvloeistof te controleren.
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage.
Wanneer de koppakking lek is, is het niet verstandig om door te rijden. Door de hitte en de druk wordt het lek alleen maar groter. De hoeveelheid koelvloeistof neemt af, zo kan de motor minder goed koelen. De lekkende koelvloeistof komt in de cilinder terecht en richt stevige schade aan.