Wanneer het regelapparaat de airbagmodules door middel van een spanning voorziet, zullen de airbagmodules in werking treden. Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas dat voor 99% uit stikstof bestaat, vrijkomt. Dit gas blaast de airbag compleet op.
De gasgenerator, gevormd uit kaliumnitraat en natriumazide, ontbrandt. Als gevolg van de resulterende reactie komt stikstof vrij en de airbag blaast in 0,3 seconden op. Een airbag wordt pas opgeblazen, wanneer de snelheid van het voertuig op het moment van de botsing 20 km/u of meer bedraagt.
Natriumazide wordt gebruikt in een zogenoemde 'airbag'. Een airbag is een opgevouwen zak die in het stuur van een auto is gemonteerd en die zich kort na een botsing vult met een gas.
Hoe werkt 'ie? Raakt je auto betrokken bij een ongeval, dan meten twee sensoren (een mechanische en een elektronische) de impact. Als die groot genoeg is, gaat er een signaal naar het ontstekingselement van de airbag. In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op.
De vorm van de airbags leidt tot de productie van veel afval tijdens de fabricage. Om deze dure grondstof te recycleren en verdere vervuiling te voorkomen, mengt het bedrijf het tot een zeer fijn poeder, dat moet worden gedroogd voordat het wordt hergebruikt.
Bij een botsing zorgt dit stroompje ervoor dat er via een gloeidraadje een kleine springlading ontsteekt. Door deze explosie wordt binnen dertig milliseconden (dat is heel snel, sneller dan één keer met je oog knipperen) de airbag opgeblazen.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid. Het is dus mogelijk dat de airbag geactiveerd wordt bij een zeer lage rijsnelheid.
Daarnaast kan er nog veel meer mis gaan met airbagstekkers: “Ieder airbagsysteem maakt gebruik van kortsluitbruggen. Als de stekker los is, sluit de brug en kan de airbag nooit afgaan door statische elektriciteit. Werk dus nooit aan een airbag als de stekker nog is aangesloten!”
Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen.
Reparatiekosten airbag variëren tussen de €120 - €1.200 per stuk. Airbag vervangen variëren tussen de €200 - €1.200 per stuk. Vervangen van alle airbags, sensoren en modules varieert van €2.200 tot €7.100 euro.
Risico's airbag
De kracht van de airbag veroorzaakt zonder gordel vaak ernstig letsel. De automobilist zit zonder gordel immers niet vast. De kracht van de airbag kan dan voor letsel zorgen. Moderne airbagsystemen stellen vast of de inzittenden een gordel dragen.
Natriumazide wordt gebruikt in ziekenhuizen en laboratoria als biocide met name om de groei van gramnegatieve bacteriën te remmen. In lage concentraties wordt het gebruikt in coronazelftesten. In het laboratorium wordt natriumazide ingezet om benzylazide te bereiden, uitgaande van benzylbromide.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Ontploft een airbag, dan gaat dat met een snelheid tussen de 160 en 350 kilometer per uur.
Een airbag komt met een grote snelheid, circa 300km/h, naar voren. Airbagregelapparaat: Het airbag regelapparaat stuurt de airbagmodules aan om geactiveerd te worden. Een andere taak van het airbag regelapparaat is om alleen de airbags te activeren op de plaatsen waar passagiers zitten.
een airbag los heeft geen zekering.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Of toch niet? De software van de airbagmodule, een kleine computer die het airbagsysteem nauwlettend volgt, onthoudt als de airbag is afgegaan. Maar daar kunnen garagebedrijven wat aan doen. Zij kunnen de software resetten, zodat de airbag bijna weer zo goed als nieuw is.
Wat belangrijk is om te weten is dat een airbag geen vervanging is van de autogordel maar een aanvulling. Uit veel gevallen blijkt dat de kans op zwaar letsel juist groter is wanneer je geen gordel draagt maar de auto wel voorzien is van een airbag. Een belangrijk gegeven dus, draag altijd een veiligheidsgordel!
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Met andere woorden; de APK heeft alleen een controle wat betreft het airbaglampje. Indien de auto gebouwd is voor 1 januari 2018 is er geen afkeur indien het lampje brandt maar slechts een reparatieadviespunt (RA). Is de auto jonger dan mag er geen storing aanwezig zijn, dit leidt dan tot afkeur.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
Ter bescherming bestaan er motorhelmen, motorjassen, en -broeken, motorhandschoenen en motorschoenen. Sinds enkele jaren bestaan er daarbovenop ook motor airbags om de motorrijder nog beter te beschermen. Een motorairbag biedt een zeer goede bescherming voor het bovenlichaam.