De 37-jarige beschikt over een autocollectie ter waarde van meerdere miljoenen. De duurste auto die hij bezit is een Shelby 427 Cobra uit 1966, die ongeveer $ 5 miljoen waard moet zijn.Verder heeft hij een Mercedes-Maybach S 600, een Cadillac Escalade en een McLaren P1.
Mercedes W14: Dit is de F1-auto van Hamilton en Russell voor 2023. Hobbelt deze Mercedes minder dan zijn voorganger? Van 2014 tot 2020 is er één team dat de lakens uitdeelt in de F1: Mercedes. Om de hegemonie van het Duitse merk te breken, worden nieuwe regels bedacht die in 2022 ingaan.
Met videoRed Bull heeft de nieuwe wagen waar Max Verstappen dit jaar in zal rijden, de RB19, gepresenteerd en bevestigt dat de renstal vanaf 2026 samen zal werken met Ford. Red Bull heeft momenteel nog een overeenkomst met de Japanse fabrikant Honda, waarvan het de motoren gebruikt.
Hoeveel vermogen levert een F1-motor? Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Formule 1-monteurs verdienen een salaris tussen de €35.000 en €70.000 per jaar, dat is dus ongeveer €3000 tot €6000 euro per maand, niet slecht toch? Daarnaast ben je natuurlijk ook veel op reis en kan je alle races ter wereld van dichtbij bekijken. En dat zit allemaal bij je salaris inbegrepen.
Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Versnellingsbak. Formule 1-auto's zijn uitgerust met een halfautomatische versnellingsbak. De coureur verandert de gekozen versnelling door middel van "flippers" achter het stuur. De aandrijving is op de achterwielen.
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Formule 1-auto's rijden op benzine die voldoet aan zeer strenge eisen. Ze zijn nog strenger dan die voor gewone auto's. Shell bijvoorbeeld, maakt F1-brandstof die bestaat uit 99 % Shell V-power en 1% toevoegingen, waarover niemand iets loslaat.
Ja, als het moet halen de auto's makkelijk snelheden van rond de 350 kilometer per uur.
Max Verstappen is het jongste Quote 500-lid ooit met een vermogen van ongeveer 120 miljoen euro. Hij woont in Monaco en beschikt over een eigen privévliegtuig. Hij kwam in 2022 binnen in de Quote op de 500e plaats in de jaarlijkse lijst van de rijkste mensen in Nederland.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200. Gevolgd door de bandenwisselaars met €2100.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk. F1-coureurs betalen over het algemeen echter niet voor hun uitrusting, ze hebben allemaal sponsorovereenkomsten met de verschillende leveranciers en deze leveren hen elk seizoen een bepaald aantal helmen.
Biertje kost er een tientje, dat dan weer wel, maar het geluid is er in Dolby Surround. De kwalificatie en de race volg je gewoon op de beeldschermen, daar zie je het toch het beste.
De remblokken en -schijven van een F1-auto die maximaal afremt van 350 naar 70 km/u warmen op van 400 naar soms meer dan 1000°C.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.