Een restaurant is een uitgaansgelegenheid waar mensen (tegen betaling) kunnen eten. Samen met hotels en cafés worden restaurants ook wel de horeca genoemd. Het restaurant is ontstaan in Parijs aan het eind van de 18e eeuw. De naam "restaurant" zou afkomstig zijn van het Franse "restaurer", of herstellen.
Vriendelijkheid. Ontvang gasten altijd met een glimlach én een open houding. Hoe druk je het ook hebt, de gast mag hier niks van merken! Vriendelijk overkomen doe je door te letten op je houding en lichaamstaal.
Een doelgroep is een specifieke groep gasten.Die een aantal kenmerken gemeen heeft, zoals leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en/of etniciteit.
Goed bezig, want gastvrijheid in de horeca is meer dan een pepermuntje bij de rekening. Alles draait om oprechte aandacht voor je gasten. Om hartelijk en gul zijn en verwachtingen overtreffen. Het is dat stapje extra zetten waardoor iemand zich welkom en geholpen voelt.
Gastbeleving is de optelsom aan ervaringen die een hotelgast heeft vanaf het moment dat deze boekt tot na het uitchecken. Gastbeleving speelt zich ook online af, een plek die vaak vergeten wordt door hoteliers in hun strategie voor een optimale gastbeleving.
Kwaliteit is voldoen aan de eisen van de gast. Kwaliteit is echter een breed begrip. Je kunt bij het horen van het woord kwaliteit bijvoorbeeld denken aan zaken zoals de smaak van eten en drinken, de geur, de versheid en aan de prijs die gasten betalen voor het product. Zo heeft iedere gast zijn eigen eisen.
Doelgroepen worden van oudsher vastgesteld op basis van socio-demografische kenmerken zoals levensfase, gezinssamenstelling, sociale klasse, opleidingsniveau, inkomensklasse, provincie en gemeente. Of men gebruikt branche-specifieke kenmerken zoals in de gezondheidszorg.
In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een rol.
De kenmerken van een doelgroep zijn de elementen waar je de doelgroep aan kunt herkennen. Zo kun je kenmerken opnemen als leeftijd, geslacht, interesse, inkomen, woonplaats, opleiding en ga zo maar door.
Sommige restaurants brengen 10% servicekosten in rekening, in dit geval is het geven van fooi niet verplicht. In geval van uitzonderlijke service geeft men soms 20% fooi. Het is het beste om fooi cash te geven aan de ober of serveerster. In bars is het gebruikelijk om 10-20 peso's per drankje fooi te geven.
Kelner = Een kelner, ober of bedieningsmedewerk(st)er (een vrouwelijke kelner noemt men serveerster of kelnerin) is iemand die drank en-of voedsel serveert in een horecagelegenheid. Ober = Een ober of kelner is verantwoordelijk voor de service in een restaurant of bar in het hotel.
De winstmarge ligt tussen de 6% – 10%. Een Full service restaurant werkt met meer personeel en heeft vaak ook een hogere inkoop. Het gevolg hiervan zijn hogere kosten en daardoor een lagere winstmarge, namelijk tussen de 3%-5%. De gemiddelde winstmarge voor een fast food restaurant ligt tussen 6 – 9% .
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Een klantpersona is een document waarin men vastlegt hoe de gemiddelde klant eruitziet en geeft een klantgroep als het ware een 'gezicht'.
De horecasector wordt geconfronteerd met een groot personeelstekort waar bedrijven over de hele wereld last van hebben. Dit tekort wordt veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder lage lonen, slechte arbeidsvoorwaarden en een gebrek aan werkzekerheid.
Onder zachte horeca wordt verstaan: cafetaria, snackbar, restaurant, hotel. Onder harde horeca valt: discotheek, bardancing. Afhankelijk van andere “gevoelige” bestemmingen in de omgeving, zoals wonen, worden in verband met geluid- en parkeeroverlast zachte of harde horecavestigingen toegestaan.