Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
De SEO specialist verdient over het algemeen goed en het beroep kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een starter verdient tussen de 2500 en 3000/3200 euro, wat snel kan oplopen. Na enkele jaren groeit hij door naar een senior SEO Specialist en verdient dan gemiddeld tussen de 3000 en 4500 euro per maand.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
De SEO specialist onderzoekt hoe de content van een website geoptimaliseerd kan worden om gevonden te kunnen worden door de zoekmachines. Deze zoekmachines, zoals Google, veranderen continu, dus de taak van een SEO specialist is nooit klaar. De SEO specialist zoekt naar de factoren waar de zoekmachine op let.
Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek kost €45 tot 180 Euro. Dit ligt aan de grote van de website en ook de industrie. Het uurtarief voor eenmalig zoekwoorden onderzoek is 45 Euro/uur. Een gedegen zoekwoorden onderzoek duurt over het algemeen 1 tot maximaal 4 uur.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Het kost per klik principe
De kosten die je uiteindelijk per klik betaalt zijn sterk afhankelijk van je concurrentie. De ervaring leert dat de gemiddelde kost per klik op € 0,80 cent ligt. Dat betekent dat je met een budget van € 200,- per maand via SEA dus 250 bezoekers kunt werven.
Search Engine Advertising (SEA) SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent zoekmachine-adverteren: het tegen betaling plaatsen van zoekadvertenties om zo boven de natuurlijke zoekresultaten te verschijnen.
De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands dus.
Een content marketeer is een online marketeer die zich specifiek richt op content. Een content marketeer kent zijn doelgroep van binnen en van buiten, weet welke informatiebehoefte de doelgroep heeft in alle fases van de klantreis en weet hoe de doelgroep de informatie graag wil verwerken.
Gaan we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit ergens tussen de 0,5% en 20% van de omzet afhankelijk van sector, resultaten en type (B2B of B2C). Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).
Dit is afhankelijk van het uurtarief van een marketeer of een bureau. Een ZZP'er vraagt gemiddeld zo'n 50 tot 100 euro per uur (excl. btw), terwijl een online marketingbureau gemiddeld zo'n 75 tot 150 euro per uur (excl. btw) vraagt.
Een SEA Specialist in Nederland verdient gemiddeld € 3.610 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.070 (laag) tot € 4.155 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
Door gebruik te maken van SEO komen ze op de lange termijn hoger in de resultaten van Google. Voor de korte termijn oplossing gebruiken ze dan SEA. SEA kan ook gebruikt worden als extra boost tijdens campagne of promotie. De informatie die je dan wint met SEA, kun je dan gebruiken in je SEO campagne.
Een online marketeer houdt zich bezig met het 'vermarkten' van een product of dienst op internet. Dit omvat alle activiteiten die een bedrijf ontplooit om de verkoop van producten en diensten te stimuleren. Andere benamingen voor een online marketeer zijn: digital marketeer of internet markteer.
Jouw posities checken, even Googlen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld.
SEA staat voor 'Search Engine Advertising', vertaald in het Nederlands is dat 'Zoekmachine adverteren'. SEA is een brede term want je hebt het niet alleen over adverteren op de zoekmachine van Google maar ook op andere zoekmachines zoals Bing van Microsoft.
Wat betekend PPC? PPC staat in de online marketing wereld voor Pay Per Click. Via Pay Per Click betaal je voor elke bezoeker die op een advertentie van je website heeft geklikt. Je koopt dus als het ware bezoekers in die zoeken op een zoekterm die aansluit bij jouw dienst of product.
Nou, linkbuilding kan eigenlijk gratis. Op het moment dat je er zelf uren in stopt en je dat niet als geld rekent. Er zijn bedrijven die linkbuilding pakketten aanbieden van ongeveer tussen de 1 en 25 euro per maand.
Met behulp van SEO wordt vindbaarheid in de organische (gratis) zoekresultaten gerealiseerd en hierdoor neemt de kans op een hoger aantal bezoekers en conversies toe. Een SEO pakket omvat SEO diensten die wij als specialisten zullen uitvoeren, met het doel om organische vindbaarheid te creëren.