Een goede baas moedigt mensen aan met oprechte, gerichte complimenten, maar is ook niet bang om kritiek te uiten. Ondersteun je personeel in het behalen van persoonlijke carrièredoelen. Je team zal die moeite op prijs stellen en terugbetalen in hun werk. Dé sleutel naar het zijn van een goede baas?
Ieder mens heeft verwachtingen. We hebben verwachtingen van het leven, van onszelf en van onze omgeving. Een verwachting is een beeld over hoe iets zou moeten verlopen of hoe je wenst of hoopt dat iets verloopt. Verwachtingen raken altijd jouw behoeften, jouw idealen en wensen, wellicht ook jouw persoonlijke missie.
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Aantrekkelijk werkgeverschap is een werkgeverschap dat wordt gezien als een combinatie van de mate waarin potentiële werknemers een organisatie aantrekkelijk vinden om te gaan werken en de mate waarin werknemers die er al werken voordelen zien om te blijven werken voor de organisatie.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Verwachtingen managen gaat dus over communicatie. Het is uitvragen, luisteren en begrijpen wat de ander verwacht. Het is tegelijkertijd duidelijk zijn over jouw verwachtingen als leidinggevende of als organisatie. En die twee elementen stem je op elkaar af.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Zowel dichtbij de mensen staan als een gepaste afstand kunnen bewaren. Zowel onafhankelijk en zelfstandig kunnen denken als zich kunnen aanpassen. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Vertrouwen aan mensen durven geven en je niet irritant bemoeien met de dagelijkse gang van zaken.
Wanneer heb je te hoge verwachtingen van jezelf? Ik noem een paar kenmerken: je wilt een opleiding volgen en je vindt van jezelf dat je die moet kunnen halen maar nu blijkt dat deze verwachting onrealistisch is. je hoopt op promotie en je verwacht dat je die zult krijgen maar anderen zien dat helemaal niet in jou ...
Wanneer verwachtingen werkelijkheid worden
Verondersteld wordt dat verwachtingen, alleen al doordat iemand er vast in gelooft, in vervulling kunnen gaan. Men spreekt in dat geval van een 'self fulfilling prophecy', een voorspelling die, omdat men er helemaal in gelooft, uitkomt. Bijgeloof is daar een voorbeeld van.
Het uitspreken van verwachtingen is belangrijk omdat het bijdraagt aan duidelijkheid, zelfs al verschillen jij en ik van inzichten. Wanneer verwachtingen op elkaar zijn afgestemd dan bevordert dat het Wij-gevoel. Daarom is het zaak dat dit gebeurt in teams en organisaties.
De kloof zo veel mogelijk dichten, tussen wat een ander verwacht (intern) en daadwerkelijk krijgt (extern). Dát is waarom je verwachtingsmanagement gebruikt; om teleurstelling bij anderen te voorkomen of op z'n minst aan hun verwachtingen te voldoen (maar natuurlijk het liefst te overtreffen).
Als beslissingsbevoegdheden in de organisatie worden gedelegeerd, moeten managers rekening houden met enkele psychologische krachten. Allereerst ontwikkelen werknemers het gevoel recht te hebben op bepaalde zaken. Ze denken dat ze budgetten en klanten die ze beheren 'bezitten'.
Motivatie is het geheel aan redenen waarom iemand zich tot bepaald gedrag kan zetten. Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen. Je vindt dit ook terug in een uitspraak als 'Wil je jouw besluit motiveren?
Hoe gemotiveerd ben je om dat te bereiken. Motivatie komt van het Latijnse movere, wat bewegen betekent. Hoe beweeg jij je naar je doel.
Drijfveren zeggen iets over motivatie, houding, voorkeur en waarden. Drijfveren zijn dynamisch: ze kunnen bijvoorbeeld veranderen door de tijd heen of door de ervaring die je opdoet. Het is belangrijk inzicht te hebben in je drijfveren want ze geven aan wat je beweegt in je leven én je werk.
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Denk ook aan arbeidsvoorwaarde zoals een goede verlofsregeling, genoeg vakantiedagen is heel belangrijk. Bij hard werken hoort ook hard ontspannen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook onwijs belangrijk. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, bonusregeling en flexibel.
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Medewerkers willen graag bevestiging van de werkgever dat hun werk ertoe doet. Werk dat belangrijk is geeft een gevoel van voldoening en wat bijdraagt aan je bedrijf. Medewerkers voelen zich overtuigd van hun belangrijke taak en werken dan met meer zelfvertrouwen.