Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Als je je uitlaat ontgrenst trek je sneller op en gaat je top iets omhoog (tussen 5 en 15km. h). Als je de vario ontgrenst trek je niets sneller op maar ga je wel 10 tot 20km/h harder. Vario ontgrenzen doe je door die platen aan de achterkant, die met drie kleine boutjes vastzitten, te verwijderen.
Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen. In dat geval kan de varioring eenvoudig worden verwijderd voor een hogere topsnelheid.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Kosten opvoeren. 100 euro aan kosten opvoeren is ongeveer 37 euro wat je niet hoeft te betalen aan de Belastingdienst in de inkomstenbelasting. Daarnaast krijg je mogelijk nog de btw terug. Als je je een klein beetje hebt ingelezen weet als het goed is dat je kosten mag opvoeren.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Effect van lichter/zwaardere rollen:
De motor zal dus meer toeren gaan maken voordat de top is bereikt. Bij zwaardere rollen hoeft de motor minder moeite te doen de v-snaar aan de top van de vario te krijgen, de rollen zijn zwaarder en zullen zich door de middelpuntvliegende krachten makkelijker verplaatsen.
Het opvoeren van scooters is niet illegaal, op een opgevoerde scooter rijden wel. Snorscooters (deze hebben een blauwe kentekenplaat) mogen niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Dax Snelheid teller 120 mph.
Tips bij de aanschaf van een tweedehands scooter
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
12.000 is dus eigenlijk niet veel , maar het is ook meer de vraag HOE de scooter het aantal km's door is gekomen...
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
5,5 gr /rol is zo wie zo te licht voor een 4-takt.
Koppelingsrollen 16x13 (5.0gr) Turbho Rl-50 Iva Lux 50 BTC RIVA Vespelini 22121-SQ5A-9010.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Momenteel mogen er ook geen EURO4 scooters en brommers meer worden verkocht. Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Snelheid en de Nederlandse wet
Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt. Hoewel u scooter met u scooter niet harder mag rijden als 25 of 45. Mag de constructiesnelheid wel harder zijn, voordat u een WOK melding RDW krijgt.