Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
Supermarktketen Jumbo is ook dit seizoen en de komende jaren nog persoonlijke sponsor van Red Bull Racing-coureur Max Verstappen. Volgens bronnen telt het bedrijf rond de 3 miljoen euro neer voor de sponsoring van de jonge Nederlander.
Een coureur krijgt géén prijzengeld als hij een Grand Prix wint in de Formule 1. Het zijn de bonussen die worden uitgekeerd als een coureur een WK-punt haalt, of een grand prix wint. Zo zou de bonus van Max Verstappen 1,5 miljoen euro zijn per gewonnen race en 41.000 euro per gewonnen WK-punt.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Hoe rijk is de eigenaar van Red Bull? De Oostenrijker Dietrich Mateschitz is ceo van het moederbedrijf van Red Bull. Hij bezit 49 procent van de aandelen. Bloomberg schat zijn vermogen op 16,8 miljard dollar (mei 2021).
Daarnaast heeft hij een contract bij topteam Red Bull tot 2019 waar hij tussen de 500.000 en 750.000 euro per jaar verdient, is de merchandise niet aan te slepen en wist hij persoonlijke sponsors aan zich te binden.
Aston Martin Valkyrie
Naast alle supercars heeft Max verstappen ook een echte hypercar in zijn collectie. De Aston Martin Valkyrie heeft een hybride-aandrijflijn, goed voor 1100 pk. Hiermee trekt de auto van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,6 seconden. Het versnellen stopt pas bij 402 kilometer per uur.
Experts schatten dit bedrag op zo'n 5 miljoen euro. Volgend jaar kan dat meer zijn, met een titel op zak. Daarnaast verkoopt Verstappen genoeg merchandise en met een wereldtitel zit je eigenlijk de rest van je leven wel gebakken als het gaat om werk.
Bij Verstappen gaat het om 41,5 miljoen dollar, schat Forbes. Ook van bedrijven krijgt de Brit een stuk meer: hij toucheert maar liefst 12 miljoen dollar aan sponsordeals. De sponsorbijdragen van Jumbo en Ziggo voor Verstappen steken hier schraal tegen af: zij betalen naar verluidt ongeveer 1 miljoen dollar.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere. Ze vervoeren de containers met het volledige onderkomen van het Red Bull Racing Team.
Charles Leclerc lijkt momenteel de eerste rijder binnen het Italiaanse team en dat toont ook het onderzoek van RN365. De Monegask verdient namelijk 12 miljoen dollar per seizoen (omgerekend 11,1 miljoen euro) en dat is exclusief mogelijke bonussen.
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost. De geschatte waarde van het appartement bedraagt 16 miljoen euro.
Een dozijn vrachtwagens vervoeren de auto's, reserve onderdelen en elektronica. Om alle spullen die de Formule 1 gebruikt zijn circa 300 vrachtwagens nodig om het van de ene race locatie naar de andere te brengen. De tijdsdruk kan soms enorm zijn.
Red Bull is een energiedrank die in 1987 geïntroduceerd werd door de Thaise ondernemer Chaleo Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Red Bull heeft het hoogste marktaandeel van alle energiedrank-producenten wereldwijd.
Volgens de “Longhorn Cattle Company”, wordt er stierensperma en/of -urine toegevoegd aan energiedranken van merken zoals Red Bull en Monster. Dit zou aan het licht gekomen zijn nadat de “Longhorn Cattle Company”, een rundveebedrijf uit Longhorn, de inhoud van energiedranken van de topmerken hierop had getest.
Een blikje energiedrank van 250 ml bevat zo'n 80 milligram cafeïne. Dat is ongeveer evenveel als een kop koffie. En 5 keer zoveel als in een glas cola.
Jaarsalaris van een bandenwisselaar en monteur
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
De meeste monteurs in de autosport hebben ten minste een middelbareschooldiploma behaald. Als je momenteel op de middelbare school zit, doe dan je best om goede cijfers te halen om een carrière op te kunnen bouwen in de Formule 1. Een universitaire opleiding is niet nodig om Formule 1-monteur te worden.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.