Het beste team ontvangt 50.000 euro. De nummer twee en drie ontvangen respectievelijk 30.000 en 20.000 euro. Ook de vierde en vijfde ploeg krijgen nog geld. Zij verdienen 12.000 en 8000 euro.
150.000 à 200.000 euro. Niet slecht voor een renner die zijn geld verdient met hard fietsen. Toch zijn dergelijke bedragen niet veel meer dan zakgeld voor de bestbetaalde sporters ter wereld. Geschat wordt dat de gemiddelde knecht in de WorldTour tussen de 40.000 euro en 100.000 euro per jaar verdient.
Elke ritwinnaar krijgt bijvoorbeeld 11.000 euro uitbetaald. Dat bedraagt daalt naargelang je finisht, tot aan de nummer 20 van die dag, die krijgt nog 300 euro. En ja, elke dag in de gele trui levert ook 500 euro op. Maar zelfs in de nevenklassementen valt er tijdens 'La Grande Boucle' een flinke cent te verdienen.
Een etappezege levert 11.000 op. De winnaars van de groene trui voor sprinters en de bolletjestrui voor klimmers ontvangen beiden 25.000 euro. Voor de jongste winnaar is er de witte trui, die 20.000 euro oplevert. De eerste prijs voor het ploegenklassement is 50.000 euro.
Jumbo-Visma heeft 779.750 euro aan prijzengeld verdiend in de Tour de France. De Nederlandse ploeg is daarmee met afstand de best verdienende formatie geworden.
Jumbo-Visma heeft in de Tour de France veruit het meeste prijzengeld binnengeharkt. De Nederlandse ploeg, die het groen en het geel won, verdiende in totaal 779.750 euro. UAE Emirates – tweede op de lijst – kwam nog niet tot de helft van dat bedrag.
Het is een Tour de France om van te dromen voor de Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma. En zeker niet alleen sportief. Als toprenners Jonas Vingegaard en Wout van Aert zondag in Parijs de eindstreep halen, verdient het team ruim 700.000 euro.
Salaris van de beroepsfamilie
het beroep Professioneel wielrenner valt onder de beroepsfamilie Beroepssporters. Het salaris Beroepssporters ligt gemiddeld op € 12800 bruto per maand.
Bauke Mollema is de best verdienende Nederlandse wielrenner. De renner van Trek - Segafredo verdient 1,5 miljoen euro per jaar.
Pogačar wordt algemeen beschouwd als een van de beste renners ter wereld en won in 2021 de Vélo d'Or. - Cyclist.co.uk Sep 2020: Pogacar banked €500,000 (£426,500) in prize money plus €500 (£458) for the solitary day he spent in the leader's jersey during the race.
Movistar heeft in de Tour de France Femmes het meeste prijzengeld binnengeharkt. De Spaanse formatie, die met Annemiek van Vleuten de eindwinnares wist 'af te leveren', verdiende in totaal 62.440 euro. Team SD Worx, de nummer twee op de lijst, moet het doen met 46.490 euro. 1.
Volgens de regels van de internationale wielerfederatie krijgen renners in deze categorie minimaal 27.500 euro per jaar.
De laatste ploeg zou de afgelopen weken zijn afgehaakt in de miljoenendans rond de geboren Zuid-Hollander. Na zijn winst in Parijs-Roubaix is de prijs voor Van Baarle behoorlijk omhooggegaan en zou al ruim boven de twee miljoen euro per jaar liggen.
Tour de France 2022: Uitvallers
In de 109e Tour de France gingen 176 renners, verdeeld over 22 ploegen, van start.
foto: Cor VosIn de 109e Tour de France gingen 176 renners, verdeeld over 22 ploegen, van start. Veertig van hen bereikten de finish in Parijs niet. In de kasseienrit naar Wallers-Arenberg vielen de eerste slachtoffers.
En ook niet onbelangrijk, de mannen zijn er niet op achteruit gegaan. In totaal zit er dit jaar 50.000 euro in de prijzenpot van de mannen én dus ook van de vrouwen. In 2023 wil Flanders Classic, de organisatie achter de Ronde van Vlaanderen, het prijzengeld van al hun koersen gelijk trekken.
"De vijf renners die gaan assisteren in de strijd om groen en geel zijn Sepp Kuss, Steven Kruijswijk, Christophe Laporte, Tiesj Benoot en Nathan Van Hooydonck.
Elke dag bepaald een jury, die bestaat uit acht personen, wie de meest strijdlustigste renner is van die dag. De winnaar hiervan krijgt vervolgens het rode rugnummer toegekend. Een rugnummer die naast de nodige eer en erkenning ook financieel interessant is. Zo ontvangt de renner € 2000,- euro.
Tijdens de Tour zijn meestal twee rustdagen ingepland.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.