Het aanvangssalaris van een Rijwielmonteurs e.d. bedraag meestal tussen de € 1.332 en € 1.960 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.581 en € 2.288 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Wat verdien je als fietsenmaker? Als startende fietsenmaker verdien je niet hetzelfde salaris als een ervaren fietstechnicus. Je salaris is afhankelijk van de aantal jaren werkervaring en de behaalde opleiding. Het gemiddelde salaris ligt tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.500 bruto per maand.
Wat verdien ik na de opleiding Eerste Fietstechnicus? Na je opleiding start je op ongeveer 2035 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 2494 euro bruto per maand.
De opleiding Fietstechnicus is beschikbaar als BOL-opleiding en BBL-opleiding. Je krijgt 2 jaar lang les en praktijk op niveau 2. Tijdens de opleiding werk je aan 'prestaties'. Dit zijn praktijkopdrachten zoals je ze (later) ook in het bedrijfsleven gaat maken.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Hoe word je een Fietsenmaker? Er is een mbo-opleiding (niveau 2) tweewieltechniek (fietstechnicus). Deze opleiding is uitermate geschikt voor het beroep van fietsenmaker, en bereidt de fietsenmaker in spe voor op de veranderende arbeidsmarkt.
Wat verdient een Verkoper (fiets & brommer) in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.500 bruto per maand.
Een Fietstechnicus in Nederland verdient gemiddeld € 2.335 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.985 (laag) tot € 2.690 (hoog).
Reparaties aan een chique e-bike zijn doorgaans duurder dan reparaties aan een klassieke stadsfiets zonder versnellingen. Zo liggen de kosten voor een onderhoudsbeurt voor een 'normale' fiets tussen de 35 en 75 euro, terwijl onderhoud voor een e-bike gewoonlijk tussen de 50 en 85 euro ligt.
Laat u omscholen tot fietstechnicus, met erkend diploma
De tweewielerbranche heeft de komende jaren volop nieuwe medewerkers nodig. Als zij-instromer kunt u zich laten opleiden tot Branchemedewerker Basis Fietstechniek. U behaalt in 4 maanden een erkend diploma, terwijl u in een tweewielerzaak werkt.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
De Bruto Winst Marge op de inkoop/verkoop van 1 E-bike is in procenten € 431,40 / € 500,- = 86.28% .
normaal gesproken zit er op fietsen een marge van 30 tot 40 procent. Echter, wanneer je een hele hoop fietsen tegelijk aanschaft, kun je ze natuurlijk veel goedkoper krijgen.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
Omdat het fietsen zo ontzettend bij Nederland hoort, kom je niet gauw op het idee dat een fiets in Duitsland wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Toch is het zo. Soms is dat een kwestie van simpelweg een lagere Duitse prijs voor een identiek product, zoals bij de ebikes van Flyer, maar dat is een uitzondering.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Dat doe je natuurlijk als leerling fietstechnicus. Je zit dan 1 dag per week op school (veelal betaald door de werkgever) en werkt hiernaast 4 dagen in een fietsenwinkel. Je verdient dan als 18 jarige ongeveer €840,00 bruto per maand.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Fietsbanden vervangen, wat zijn de kosten? Bij de meeste fietsenmakers word er tussen de €15 tot €18 arbeidsloon gerekend om een fietsband te vervangen. Hier komen dan nog de kosten bij van de fietsbanden.
Kies voor een set nieuwe stalen of keramische wiellagers en je wielset fietst weer als nieuw. Voor slechts €150 worden alle wiellagers vervangen met stalen lagers. Voor dit bedrag worden in zowel het voorwiel als het achterwiel nieuwe lagers geplaatst, totaal 6x nieuwe gesealde stalen lagers.