Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De overheid heft accijnzen en stelt deze elk jaar per brandstof vast. Bij Euro 95 benzine is dit 45,6% van de pompprijs. Opgeteld staat de prijs nu op €1,147.
Met de BTW erbij betekent dit dat maar liefst 38 procent van wat je betaalt aan de pomp naar de staat gaat in de vorm van accijnzen. Dit komt neer op 82 cent per liter. Als de BTW gewoon nog zou blijven, dan zou de benzine in Nederland zonder accijnzen 1,34 euro per liter zijn.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
Het kabinet heeft besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Ja, het is niet alleen de overheid die iets kan doen aan de hoge brandstofprijzen. Bedrijven kunnen werknemers die met de auto reizen ook een hogere kilometervergoeding geven. De onbelaste reiskostenvergoeding is 19 cent per kilometer, maar werkgevers kunnen een hoger bedrag geven, dat dan wel belast is.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Bier < 5% alcohol
Van die €2,20 wordt er €0,08 accijns geheven. Je kunt je dus voorstellen dat de overheid hiermee jaarlijks flink wat geld binnen haalt. Per jaar gaat het om zo'n 400 miljoen euro.
Aangezien de olie op de wereldmarkt in prijs is gestegen, wordt ook de kale benzineprijs hoger. Samen met de accijnzen stijgt dus de benzineprijs exclusief btw. Over deze hogere prijs betalen automobilisten vervolgens 21 procent belasting.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
De motorrijtuigenbelasting is weliswaar hoger, maar diesel was toentertijd een stuk goedkoper dan benzine. Onder andere door lagere accijns. Bovendien reed een dieselauto ooit een stuk zuiniger dan een benzinevariant. Hierdoor was je boven een bepaald kilometrage een stuk goedkoper uit.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Waarover accijns betalen
Het gaat om: alcoholhoudende producten, zoals bier en wijn; tabaksproducten, zoals sigaretten en sigaren; brandstof, zoals benzine, diesel en lpg.
Eén van de voornaamste doelen van de heffing van accijnzen is het gebruik van bepaalde goederen te ontmoedigen met het oog op de volksgezondheid. Een tweede doel is het genereren van inkomsten voor de staat.
Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
Na de verdrievoudiging van de prijs van een vat ruwe olie tot boven de 30 dollar, steeg de benzineprijs naar 23 cent en klom de dieselprijs naar 13 cent per kilometer. In 1982 kostte een kilometer rijden de benzinerijder 29 cent en de dieselchauffeur 16 cent.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.83 (Euro), met een minimum van 1.71 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 1.99 (Euro) op 05-september-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 1.98 Euro.