Dit zien we terug in de test: terwijl de compacte auto met de 1,5 l benzinemotor tijdens de test 5,3 l/100 km verbruikt, heeft de hybride genoeg aan 4,8 l/100 km. In de stad verbruikt de Toyota (3,6 l/100 km) zelfs 2,3 liter op 100 km minder, op de snelweg echter 0,3 l/100 km meer.
De Yaris Hybrid is volgens de ANWB en Natuur & Milieu de zuinigste in de praktijk in de categorie 'Benzine klein'. Hiermee laat onze Yaris veel kleinere auto's uit het A-segment achter zich. Wederom een bewijs dat Toyota's hybride technologie ook in de praktijk, op de weg dus, brandstof bespaart.
Meest compacte hybride
En hoewel hij op benzine rijdt, concurreert hij toch met diesels uit de compacte middenklasse. Met dank aan het volgens Toyota ultralage verbruik van 3,5 l/100 km (1 op 28,6). Dat betekent de zuinigste benzine-auto in zijn klasse.
Met een score van 9,5 behaalde de Toyota Yaris de beste score.En dus mag de Yaris zich een jaar lang de betrouwbaarste auto van Nederland noemen.
Kun je die E10 wel tanken? Je hoeft je waarschijnlijk geen zorgen te maken. Vrijwel alle Toyota's die gebouwd zijn na januari 1998 kunnen probleemloos op E10 rijden.
Drie Yaris Hybrid-rijders komen lager uit dan 3,8 liter per 100 kilometer. De zuinigste heeft na vier tankbeurten slechts 2,79 liter per 100 kilometer verbruikt, wat neer komt op een benzineconsumptie van 1 op 35,8. Het gaat over vier tankbeurten en voornamelijk snelwegkilometers, want dat kun je eveneens aangeven.
De Toyota Aygo staat op de vierde plaats in de ranglijst van zuinigste compacte occasions. Deze zeer populaire en veel verkochte stadsauto wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. En ondanks dat de auto geen hybride-aandrijving heeft, laat hij een bijzonder net verbruik van 1 op 19,1 noteren.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Een hybride auto kan tot wel 55% minder benzine verbruiken dan een volledige benzineauto. Wat echter het werkelijk verbruik van een hybride auto is, verschilt per type hybride en is daarnaast natuurlijk afhankelijk van het gebruik van de auto.
Je draagt je steentje bij aan een beter klimaat door onder andere je CO2-uitstoot drastisch te verlagen. Maar hoe zit het dan precies met het verbruik? Een hybride auto is (meestal) een benzineauto met een accu. Je rijdt dus zuiniger, doordat de elektromotor de benzinemotor ondersteunt met energie.
Toyota vertoont minste mankementen
De gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld. Hieruit blijkt dat Toyota de minste mankementen vertoont en met het overall rapportcijfer 8,7 het betrouwbaarheidsonderzoek wint. En daarom heeft Toyota het predicaat 'meest betrouwbaar 2019' ontvangen!
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Dat is een liter benzine op 15 kilometer. Een gemiddelde dieselauto rijdt plusminus 1 op 21. Met deze gegevens in het achterhoofd kunnen we stellen dat een auto die 1 op 20 rijdt zuinig is en een auto die 1 op 3 rijdt allesbehalve zuinig is.
De Lexus RX eindigde ook nog eens op de gedeelde eerste plaats als meest betrouwbare voertuig, samen met de Toyota C-HR. Op plek twee eindigde Kia, dat met de compacte SUV Sportage eveneens hoog eindigde in de ranglijst van auto's met de minste problemen in de afgelopen drie jaar.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen. Hij moet die positie wel delen, want exact hetzelfde model is bij Mazda leverbaar als Mazda 2 Hybrid.
Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Voor een auto in deze klasse rijdt de Yaris geweldig: een prettige rustige wegligging, ook bij hogere snelheden. Ook ruimte en zitcomfort zijn dik in orde. En het is zeker een auto voor wie zuinig wil rijden: wij komen gemiddeld op 3,9 liter per 100 km. De elektronica is minder goed in orde.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.
Ja, dat mag zeker.
Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer. Aan de andere kant is E5 duurder dan E10 en zal het verschil in kosten niet veel uitmaken. Op dit moment hangt de keuze of je beter E10 of E5 kan tanken vooral af van of je auto geschikt is voor E10 en hoe vaak je je auto gebruikt.
Toyota Yaris overtuigende winnaar
De vierde generatie van de Toyota Yaris is gekroond tot Auto van het Jaar 2021.
De Yaris is een B-klasse auto en daarmee een stuk groter dan de Toyota Aygo maar vergelijkbaar met een Opel Corsa of Volkswagen Polo. Het is wel de kleinste auto uit het assortiment die ook als superzuinige Hybrid geleverd kan worden.