Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
De kosten per liter zijn nu 1,69 euro. Een tank kost je dan gemiddeld ongeveer 11 euro. Elke kilometer kost je uiteindelijk 'slechts' 4 cent.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Afhankelijk van je rijstijl en omstandigheden, haal je een verbruik van tussen de 1 op 50 en 1 op 60!
Prettig voordeel: een 125cc'er is doorgaans goedkoop in aanschaf – er is een groot aanbod van modellen tussen 2500 en 3000 euro – en in gebruik – het benzineverbruik ligt tussen 2,5 en 3 l/100 km.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
De meeste scooters van tegenwoordig die op benzine rijden, rijden op Euro 95 E5 of Euro 98 E5. Het verschil tussen E10 en E5 benzine is het percentage bio-ethanol.
Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
De elektrische scooter is zuiniger
De elektrische scooter is niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu; maar ook voor de portemonnee. Benzine is namelijk (op dit moment) een stukje duurder dan elektriciteit en het 'tanken' van elektriciteit zorgt er dus voor dat je maandelijkse lasten wat dalen.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
WA Diefstal en Brand
i Dit is de basisdekking en goedkoopste scooterverzekering. De schade die u met uw scooter veroorzaakt aan derden wordt vergoed, maar niet de schade aan uw eigen scooter. i Naast de WA dekking wordt nu ook diefstal-of brandschade vergoed.