Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
Wie zijn auto moet laten keuren, kan voortaan in alle keuringscentra weer zonder afspraak terecht. Minstens één dag per week staan de poorten er voor iedereen open. Sinds de coronapandemie was het bij heel wat keuringscentra verplicht om een afspraak te maken.
Tijdens een autokeuring worden de volgende zaken gecontroleerd: de remmen (het volledige remsysteem); de lichten (rem-, dim-, mist- en standlichten en richtingaanwijzers); de banden (de diepte, bandendruk… );
Uitstel vragen is helaas niet mogelijk.
Weet dat het voor de autokeuring niet uitmaakt wie het voertuig aanbiedt bij de keuring. Een familielid, vriend of kennis mag dit zeker in uw plaats doen.
In januari van dit jaar is overeengekomen dat per 1 juli 2022 de deeltjesteller onderdeel uit maakt van de APK voor dieselauto's, -bestelauto's, -vrachtwagens en -bussen. Vanaf die datum wordt de afkeurnorm voor dieselauto's 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Gebreken die aanleiding geven tot herkeuring (code 2)
U moet uw voertuig binnen de 15 dagen opnieuw voorrijden bij de keuring. Zolang de gebreken niet hersteld zijn, mag het voertuig zich niet meer op de openbare weg begeven, behalve voor proefritten of om naar de keuring te rijden.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
Sinds de coronapandemie was het in heel wat regio's verplicht om een afspraak te maken wanneer je met je auto naar de keuring moest. Vanaf 1 augustus vervalt die verplichting overal. Wie toch op voorhand een afspraak wil maken, kan dat online sinds kort overal tot 2 maanden vóór het keuringsbewijs vervalt.
Een standaardkeuring voor benzine personenwagens kost 38,90 euro. Houd er rekening mee dat extra controles, zoals bv. een milieukeuring, bijkomende kosten met zich meebrengen. Die extra controles staan ook vermeld op uw keuringsbewijs.
Geen paniek. Verwacht je echter niet aan dramatische prijsstijgingen. Zo betaal je voor de keuring van een benzinewagen voortaan 38,90 euro terwijl dat vroeger 37,20 euro was en kost de schouwing van een dieselwagen volgende week 47,70 in plaats van 45,60 euro.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Autoverzekering zonder APK, mag dit? Met een ongekeurde of een afgekeurde auto mag je de openbare weg niet op. De dekking van de verzekering vervalt, dus ben je als eigenaar van het motorrijtuig in overtreding. Zolang het voertuig niet goedgekeurd is, zul je via brieven van de RDW gewezen worden op de verplichting.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij. In totaal bent u dus €149,- kwijt als u uw auto niet op tijd APK keurt.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
Een onmiddellijke inning bedraagt 58 euro voor een overtreding van de eerste graad, 116 euro voor de tweede graad, 174 euro voor de derde graad en 473 euro voor de vierde graad.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd. Dit geldt dus niet voor de nieuwere auto's met benzine uitvoeringen.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.