gevels, funderingen, galerijen en balkons onderhouden en herstellen. buitenkozijnen vervangen, inclusief ramen en deuren. vochtproblemen met bouwkundige oorzaak herstellen. dakconstructies vervangen, inclusief dakbedekking, goten en hemelwaterafvoeren.
Onderhoud is het totaal van activiteiten met als doel, het in "een aanvaardbare conditie" houden of terugbrengen van machines, gebouwen, verkeersinfrastructuur, computerprogramma's, natuur enzovoort, teneinde (direct en op termijn) de "gevraagde mate van functionaliteit" te borgen.
Onderhoud is het vervangen of herstellen van onderdelen aan de woning waardoor het wooncomfort hetzelfde blijft. Samen met uw huurder bent u verantwoordelijk voor het onderhoud aan de huurwoning.
De kosten van onderhoud zijn jaarlijks ongeveer gelijk aan 1% van de waarde van de woning. Dit betekent dat als een huis €300.000 als waarde heeft, de jaarlijkse kosten voor onderhoud €3.000 zullen bedragen. Dat is een fors bedrag. Het opstellen van een onderhoudsplan geeft een goed inzicht in toekomstig onderhoud.
Het Nibud ziet dat huishoudens in 2019 meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan de vaste lasten*. Een huishouden met een modaal inkomen en een gemiddelde huur is net iets meer dan 55 procent van het netto inkomen aan de vaste lasten kwijt. En iemand op bijstandsniveau net iets meer dan 50 procent.
Gemiddelde vaste lasten per maand
Hoeveel Nederlanders gemiddeld per maand kwijt zijn vaste lasten blijkt uit recent onderzoek van Pricewise. 35% van de 2.000 respondenten is tussen de € 500,- en € 999,- kwijt aan vaste lasten. 32% geeft maandelijks tussen de € 1000,- en €1499,- uit aan vaste lasten.
De kosten van het verbouwen, onderhouden en verduurzamen van een koopwoning zijn niet aftrekbaar in de belastingaangifte. Kosten die je maakt wanneer je geld leent voor een verbouwing of onderhoud, zijn dat meestal wel. Denk aan de financieringskosten en de rente die je over de lening betaalt.
Volgens de Vereniging Eigen Huis zouden huiseigenaren gemiddeld €300 per maand moeten reserveren voor het onderhoud. Hierbij is bijvoorbeeld ook rekening gehouden met achterstallig onderhoud en groot onderhoud, zoals het renoveren van het huis.
Bepaling jaarlijks minimumbedrag voor groot onderhoud
Dit kan op basis van: een meerjarenonderhoudsplan (MJOP); 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw; of een alternatieve manier dan het reservefonds reserveren.
Onder 'klein onderhoud' worden taken verstaan die door een huurder gemakkelijk kunnen worden uitgevoerd én die weinig kosten. Voorbeelden hiervan zijn schilderwerk van binnenmuren, het vastzetten van loszittende onderdelen, het oliën van scharnieren of het ontluchten van de cv-installatie.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
De verhuurder betaalt de keuring en de verwarmingsaudit (tenzij het anders in het huurcontract staat). De huurder betaalt het onderhoud (tenzij het anders in het huurcontract staat).
Wanneer er telkens na een langere gebruiksperiode groot onderhoud wordt verricht aan een materiaal vast actief, kunnen de kosten hiervan als volgt worden verwerkt: activering in de boekwaarde van de materiële vaste activa; via vorming van een onderhoudsvoorziening; direct ten laste van de winst-en-verliesrekening.
Een ezelsbruggetje is de volgende: als er in de woning iets vervangen wordt, dat er al was, is het groot-onderhoud. Als er iets (nieuws) wordt toegevoegd, is het renovatie. Dit lijkt een duidelijke stelregel.
Gemiddelde onderhoudskosten
Volgens onderzoek van Vereniging Eigen Huis betalen Nederlanders gemiddeld zo'n € 3.600 onderhoudskosten per jaar. Dit kan wat minder of meer zijn, afhankelijk van de staat van je woning, het type huis en het bouwjaar.
Over een eigen huis betaal je eigenwoningforfait (inkomstenbelasting), onroerendezaakbelasting (ozb), gemeentelijke belasting (riool- en afvalstoffenheffing), waterschapslasten en bij nieuwbouw een omgevingsvergunning (beter bekend als bouwvergunning).
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
13.1 Uw bezittingen en schulden in box 3
Hebt u bezittingen, zoals spaargeld, beleggingen, aandelen of een tweede woning? Of hebt u schulden, zoals een lening bij een bank of een hypotheek voor een tweede woning? Dan moet u de waarde daarvan aangeven in uw aangifte inkomstenbelasting.
Alles wat aan je huis vastzit en wat je niet zonder dat het beschadigd raakt los kunt maken of weg kunt halen, behoort tot de opstal. Alle vloeren die onder het begrip opstal vallen, kunnen dus uit een bouwdepot worden gefinancierd.
Hoe kun je rondkomen van 2000 euro per maand? Elke situatie verschilt. De een kan gemakkelijk rondkomen van 2000 euro per maand terwijl het voor een ander een stuk lastiger is. Dit kan bijvoorbeeld afhangen of je alleenstaand bent of met een heel gezin moet rondkomen.
Hoeveel geld is genoeg per maand? Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) deed een poging om een bedrag te noemen dat 'genoeg' is. En genoeg wil dan zeggen dat je geld genoeg hebt om van rond te komen. Volgens het SCP ligt het basisbehoeftenbudget van een zelfstandig huishouden op 971,-.
Volgens het Nibud ben je als gezin van 4 personen per maand zo'n 660 euro kwijt aan boodschappen. Dat komt neer op een ruime 150,- per week. Je kunt de tabel van het Nibud gebruiken om te bepalen wat voor jou een reëel bedrag is aan boodschappen.