Kwaliteitsmanagement is een aanpak waarmee je ervoor zorgt dat je producten of diensten goed zijn (en blijven) en aan de verwachtingen van je klanten voldoen. Het gaat er niet alleen om dat het eindresultaat goed is, maar ook dat alle stappen die daar naartoe leiden op de juiste manier worden uitgevoerd.
Denk bijvoorbeeld aan het waarborgen van de juiste werkomgeving voor jouw medewerkers, verbeteren van de kwaliteit van je organisatie, het bevorderen van een cultuur van continue verbetering, het verkrijgen van kwaliteitscertificaten zoals een ISO 9001-certificaat of het voldoen aan wet- en regelgeving.
Er zijn drie hoofdprocessen van projectkwaliteitsmanagement. Dit zijn kwaliteitsplanning, kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole .
Taken van een Kwaliteitsmanager:
Ontwikkelen en uitvoeren van kwaliteitsbeleid. Dit beleid beschrijft de standaarden en procedures waaraan het product of proces moet voldoen. Uitvoeren van inspecties en audits. Deze inspecties helpen bij het identificeren van gebreken en het waarborgen van naleving.
Salaris Kwaliteitsmanager
Het gemiddelde salaris van een Kwaliteitsmanager in Nederland in 2025 is € 4.472 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 4.000 en de bovengrens bij € 4.944.
Een carrière als kwaliteitsmanager biedt een spannende kans om ervoor te zorgen dat producten en diensten voldoen aan de hoogste normen . Kwaliteitsmanagers zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van kwaliteitscontroleprocessen, het uitvoeren van inspecties en het waarborgen van naleving van industriële regelgeving.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Een kwaliteitsbeleid is doorgaans een korte verklaring die aansluit bij het doel, de missie en de strategische richting van een organisatie . Het biedt een raamwerk voor kwaliteitsdoelstellingen en omvat een verbintenis om te voldoen aan de toepasselijke vereisten (ISO 9001, klant, wettelijk of reglementair) en om voortdurend te verbeteren.
Op de afdeling quality assurance zorg je doorgaans voor kwaliteitsbeleid, audits, klachtenafhandeling, probleemanalyses, verbeterprojecten en rapportages om de kwaliteit te waarborgen.
De vier belangrijkste componenten van een kwaliteitsmanagementsysteem
Als we het kwaliteitscontrolebeheer opsplitsen, kunnen we het opsplitsen in vier belangrijke componenten om het effectief te maken: kwaliteitsplanning, kwaliteitscontrole, kwaliteitsborging en kwaliteitsverbetering .
Procesmanagement heeft als doel het verbeteren en optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. Het doel van kwaliteitsmanagement is het waarborgen van de kwaliteit, zodat ze voldoen aan de eisen en verwachtingen van de klant.
Als het gaat om kwaliteit, zijn er drie verschillende niveaus. Deze niveaus omvatten kwaliteitsmanagement, kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole . Lees verder voor meer informatie over elk van deze niveaus.
ISO 9001 : Dit is het meest voorkomende type kwaliteitsmanagementsysteem. Bedrijven in veel branches gebruiken dit systeem, waaronder de bouw, productie en zaken. Het gaat om het verbeteren van de efficiëntie en productiekwaliteit. IATF 16949: Bedrijven in de automobielindustrie kunnen dit kwaliteitsmanagementsysteem gebruiken.
Kwaliteitsmanagement biedt een kader voor constante kwaliteitsverbetering om ervoor te zorgen dat bedrijven de best mogelijke producten en services bouwen en lanceren . Kwaliteitsmanagement fungeert als zowel een perspectief als een aanpak om klanttevredenheid te vergroten, kosten te verlagen en fouten te elimineren.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.
Het kwaliteitsbeleid zou eigenlijk drie kernelementen moeten hebben. Het zou ontwikkeld moeten worden door leden van het senior management.Het zou toewijding aan kwaliteit en klanttevredenheid moeten tonen . Het zou relatief eenvoudig moeten zijn om er kernkwaliteitsdoelstellingen uit te genereren.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter. Maar kwaliteit is niet alleen belangrijk voor de zorg zelf, maar ook als een strategisch middel om klanten te houden en te groeien in de markt.
Kwaliteitsborging is een breed proces om kwaliteitsfouten te voorkomen . Het QA-team is betrokken bij alle fasen van de ontwikkeling van een product: productie, testen, verpakken en leveren. Kwaliteitscontrole (QC) is daarentegen een smaller proces. QC richt zich op het detecteren van fouten, vergissingen of gemiste vereisten in een product.
Om kwaliteitsmanager te worden, is een hbo-diploma in bedrijfskunde of een gerelateerd vakgebied nodig, in combinatie met ervaring in audits en kwaliteitsbeheer.
Salaris Qa Manager
Het gemiddelde salaris van een Qa Manager in Nederland in 2025 is € 5.286 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 4.701 en de bovengrens bij € 5.870.