Bedrijfsmiddelen zijn zaken die u gebruikt in uw onderneming en die u niet wilt verkopen. U hebt ze nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen. Bij bedrijfsmiddelen moet u denken aan machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke.
Investeringen met een gebruiksduur korter dan 3 jaar en/of met een verkrijging- of vervaardigingprijs lager dan € 25.000 worden niet geactiveerd maar direct ten laste van de exploitatierekening gebracht.
Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om: Investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen.
Een inventaris op je balans is een vaste activa-rekening dat bestaat uit investeringen van bedrijfsmiddelen die gebruikt worden voor de bedrijfsvoering. Inventaris voorbeelden zijn je bureau, laptop of ander gereedschap.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Inventaris: Inventaris wordt meestal afgeschreven in zo'n 5 tot 8 jaar afhankelijk van de aard en doel van de betreffende inventaris. Bedrijfsruimtes: De afschrijving op de bedrijfsruimtes (minus de restwaarde) bedraagt doorgaans 2% per jaar (economische levensduur 50 jaar).
De inventaris is een opsomming van de waarde van alle goederen en investeringen die in een organisatie aanwezig zijn maar niet in de vorm van liquide middelen(geld). Voorbeelden zijn computers, meubilair, een auto of voorraden zoals t-shirts, of flessen wijn.
Onder inventaris verstaan we alle bedrijfsmiddelen die niet bedoeld zijn voor de verkoop, die langer meegaan dan één jaar en bij aanschaf meer kosten dan € 450 exclusief btw. Voorbeelden van inventaris zijn je bureau, je laptop en je auto van de zaak.
Inventaris is de 'inboedel' van uw bedrijf. Het zijn alle 'roerende zaken' in uw bedrijf die u nodig heeft om uw werk te kunnen doen (geen auto's of geld!), zoals kantoormeubilair, computers, gereedschap, machines. Met goederen wordt uw handelsvoorraad bedoeld, zoals grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.
Wist u dat als u in een boekjaar investeert in bedrijfsmiddelen, zoals een laptop of een nieuwe bedrijfswagen, u in aanmerking kunt komen voor een kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)? Deze aftrek geeft namelijk financiële voordelen die een aankoop nog aantrekkelijker maken.
Bedrijfsmiddelen zijn zaken die u gebruikt in uw onderneming en die u niet wilt verkopen. U hebt ze nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen. Bij bedrijfsmiddelen moet u denken aan machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke.
Elektrische en waterstofvoertuigen
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen blijft wel in aanmerking komen. Van sommige elektrische bestelauto's, L7e- en waterstofvoertuigen is bij ons al bekend dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil.
Volgens de wet- en regelgeving worden er 3 voorwaarden gesteld aan het activeren van kosten: het actief is bedoeld om de organisatie duurzaam te dienen; de kosten van het actief kunnen betrouwbaar worden vastgesteld; het is waarschijnlijk dat toekomstige economische voordelen van het actief toekomen aan de organisatie.
Antwoord. Een website die zelfstandig opbrengsten genereert (bijvoorbeeld een webwinkel waarbij de bestelling en de betaling op de website plaatsvindt en uiteindelijk het product nog moeten worden verzonden) wordt als immaterieel vast actief op de balans verwerkt.
Wat is het activeren van kosten? Wanneer je kosten activeert behandel je hen boekhoudkundig niet langer als een kost maar als een investering. Dat wil zeggen dat de kosten op de balans worden geplaatst en je ze over een langere termijn mag afschrijven.
Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Een inventarisatie is het opmaken van een inventaris: een lijst of een opsomming van voorwerpen op een bepaalde plaats gemaakt volgens een vaste procedure.
Voorbeelden van inventaris zijn tafels, stoelen, lampen, keuken apparatuur, etc. Naast de inventaris is bij waardering van horeca ook sprake van aard- en nagelvaste inrichting (in huurpand ook wel huurdersbelang genoemd) en goodwill.
Het inventariseren van de voorraad is wettelijk verplicht
A.d.h.v deze balans bepaalt de overheid de hoeveelheid belasting. Om deze wettelijk verplichtte balans te achterhalen is dus een inventarisatie nodig.
Een inventaris staat je namelijk toe om een ondernemingsplan uit te werken, helpt bij het nemen van bedrijfsbeslissingen en bovendien wordt het wel vaker gevraagd door investeerders. Banken zullen vrijwel altijd een inventaris willen van alle bezittingen en schulden.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
U mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven. Voor uw laptop is dat 20/100*€ 1.000 = € 200. Dat past mooi in 5 jaar.