Toegevoegde waarde is het verschil tussen de marktwaarde van productie en de daarvoor ingekochte grondstoffen. Het is dus gelijk aan de omzet minus het aankoopbedrag (niet gelijk aan omzet minus de kosten, dit is winst).
Wat is de toegevoegde waarde? De toegevoegde waarde is eigenlijk die waarde die wordt toegevoegd tijdens de productie bij een bepaald bedrijf. De bruto toegevoegde waarde kunnen we berekenen door de omzet te verminderen met de inkoopwaarde van een bedrijf.
Wat is toegevoegde waarde? Simpel gesteld draait het om waardecreatie. Je voegt waarde toe aan de organisatie, afdeling, klanten en collega's. Het is niet alleen je vakkennis of werkervaring maar ook jij als persoon, met al je kwaliteiten, talenten, drijfveren, passies en eigenaardigheden, voegt waarde toe.
Je berekent de toegevoegde waarde als volgt: toegevoegde = omzet – inkoopwaarde (van diensten en grondstoffen).
Toegevoegde waarde is het verschil tussen de waarde van de grondstoffen om een product te maken en de verkoopwaarde van het product. De aankoopwaarde wordt van de omzet afgetrokken, dit bedrag is niet hetzelfde als de winst.
Wat voor de hand liggende voorbeelden van toegevoegde waarde zijn persoonlijk contact, het bonbonnetje bij de koffie of het persoonlijke kaartje. Het zijn dingen die een extra dimensie aan je dienstverlening geven. In de praktijk is toegevoegde waarde leveren meestal wat complexer.
Klantwaarde is de toegevoegde waarde die de klant ervaart op het moment van aankoop en daarna. Dat ervaren maakt klantwaarde per definitie subjectief. Wat veel waarde heeft voor de ene klant, hoeft geen waarde te hebben voor een andere klant.
Het bruto binnenlands product (bbp) is de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde goederen en diensten gedurende een bepaalde periode (meestal een jaar). Meestal wordt met dit begrip het bruto binnenlands product tegen marktprijzen bedoeld.
De toegevoegde waarde is de productiewaarde van een bedrijf (of de overheid).
De toegevoegde waarde per werknemer kan op basis van dit salaris getoond worden door het aantal uren te delen dat hij gemiddeld gedurende de week werkt.
Als ondernemer is het belangrijk om waarde toe te voegen aan je product. Waarde toevoegen betekent dat je een product of dienst creëert dat meer waard is dan de kosten die je erin hebt gestoken. Het is een manier om je klanten te laten zien dat je product of dienst de moeite waard is om te kopen.
Non Value Added (niet waarde toevoegend)
Activiteiten hebben geen toegevoegde waarde als de klant niet bereid is ervoor te betalen, als de activiteit het product of de dienst niet transformeert volgens specificatie van de klant, of als de activiteit de eerste keer niet correct is uitgevoerd.
Oftewel de totale opbrengsten minus de directe kosten in het productieproces en de afschrijvingskosten van machines, werktuigen en gebouwen, alsmede kosten zoals onderhoud, werktuigen, brandstoffen en algemene kosten.
De netto toegevoegde waarde van de overheid bestaat, vanuit zijn definitie, uitsluitend uit het primaire inkomen voor arbeid. Vanuit de definitie is de netto omvang van de productie van de overheid gelijk aan de som van de ambtenarensalarissen.
Netto toegevoegde waarde = Bruto toegevoegde waarde – afschrijvingen. Het verschil van het Bruto Binnenlands Product (BBP) en het Netto Binnenlands Product (NBP) werkt eigenlijk hetzelfde.
De bruto toegevoegde waarde is het verschil tussen de marktwaarde van de in één jaar geproduceerde goederen en diensten en de marktwaarde van de in het productieproces verbruikte goederen en diensten.
De marketingtechnische toegevoegde waarde is de motivatie om te kiezen voor een bepaald product of merk of zaken te doen met een bepaald bedrijf. Deze toegevoegde waarde kan bijvoorbeeld bestaan uit kwaliteiten die een product of bedrijf onderscheiden van concurrerende alternatieven.
De toegevoegde waarde van facility management is het verschil in presteren van de organisatie door het nemen van facilitaire maatregelen, procesmatig of door interventies in de huisvesting, diensten en middelen. De toegevoegde waarde wordt gezien als een noodzakelijke kostenpost, vaak zelfs als een besparingspost.
Het bbp is een maat voor de omvang van de economie en gelijk aan de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde finale goederen en diensten.
Het BBP geeft de waarde aan van alle goederen en diensten die in een land worden geproduceerd. Het BNP geeft de waarde aan van alle goederen en diensten die door inwoners van een land worden geproduceerd. Dit kan ook in het buitenland zijn. Het BBP wordt vaak gebruikt om de welvaart van een land aan te duiden.
Als je Nederland als voorbeeld neemt, staat het BBP voor alle primaire inkomens die in Nederland worden verdiend. Nederlanders die in het buitenland werken en daar geld verdienen tellen dus niet mee voor het BBP van Nederland. Buitenlanders die in Nederland werken tellen wel mee.
De eenvoudigste manier om je klantwaarde te berekenen is: je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
Klantloyaliteit. Dusdanig waardevol voor je klanten zijn, dat ze loyaal aan je zijn. Zowel in houding als gedrag. Waardevol geeft inzicht in de loyaliteit van je klanten, wat hun drivers zijn en hoe je hun loyaliteit kan verbeteren.
Je meerwaarde benoemen, gaat over het laten zien welke waarde jij kunt toevoegen aan de organisatie. Dat wil zeggen: welke relevante kennis, ervaring, vaardigheden, netwerk, werkstijl en dergelijke breng jij mee waarmee je een aanvulling vormt op het team. De combinatie ervan maakt jou uniek.