In ecologie is duurzaamheid de eigenschap van biologische systemen om voor onbepaalde tijd divers en productief te blijven. Langlevende en gezonde wetlands en bossen zijn voorbeelden van duurzame biologische systemen. Het is de betekenis van duurzaamheid die in het Engels sustainability wordt genoemd.
Duurzaamheid wordt door de Brundtland-commissie van de Verenigde Naties gedefinieerd als: “voldoen aan de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen, zijn duurzaam.
De vier principes van duurzaamheid – sociale rechtvaardigheid, economische welvaart, ecologische balans en culturele vitaliteit – kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd in de keuzes die je als bedrijf maakt.
People, Planet, Profit (Triple P) De basis onder MVO en duurzaamheid is een juiste balans tussen People, Planet en Profit (Triple P), ofwel tussen de sociale, de milieu- en de economische aspecten (Bergmans, 2003).
Er bestaan 17 SDG's met 169 subdoelstellingen en een hele waaier aan concrete indicatoren. Deze werden onderverdeeld in 5 groepen nl: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership.
Persoonlijke doelen zoals: Fysieke en gezondheidsdoelen, carrière doelen, mentale doelen, spirituele doelen, emotionele doelen, levensdoel. Zakelijke of bedrijfsdoelen: individuele doelen, financiële doelen, omzetdoelstellingen, afdelingsdoelstellingen, teamdoelen, organisatie doelstellingen.
De negende Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling (SDG 9) legde doelen vast voor een betere infrastructuur, industrie en innovatie tegen 2030. De lidstaten beloven duurzame infrastructuur te ontwikkelen, en daarbij zeker de minst ontwikkelde landen aan te moedigen en te ondersteunen.
De “5 P’s” van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN – Mensen, Planeet, Welvaart, Vrede en Partnerschappen – vormen de basis van Agenda 2030, een ambitieus plan om een gelijkwaardiger, rechtvaardiger, duurzamer en welvarender wereld te creëren voor toekomstige generaties.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
SDG's zijn de doelen waaraan wordt gewerkt en ESG is een manier om een aantal van deze doelen te behalen. ESG-criteria zijn vooral bedoeld voor bedrijven en het verduurzamen daarvan. Social Development Goals zijn niet enkel gericht op landen en bedrijven, maar ook op individuen.
Dat aluminiumfolie minder duurzaam is, heeft twee redenen. De productie van het materiaal vraagt veel energie. Daarnaast is de folie niet goed recyclebaar. In principe kunnen alle metalen, dus ook aluminium, oneindig hergebruikt worden.
Simpel gezegd: duurzame materialen zijn producten en grondstoffen die op zo'n manier worden verkregen en verwerkt dat ze geen of minimale schade aan het milieu veroorzaken. Denk hierbij aan biologisch katoen voor kleding, gerecycled plastic voor tassen of meubels gemaakt van hergebruikt hout.
SMART doelen zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Objectives: gedenkwaardige, kwalitatieve beschrijvingen van wat je wilt bereiken.Objectives moeten kort, inspirerend en boeiend zijn. Een objective moet het team motiveren en uitdagen.
Duurzaam betekent: 'bedoeld om lang mee te gaan', 'relatief milieuvriendelijk', 'grondstofbesparend'. De term duurzaam heeft betrekking op dingen die geproduceerd of verkregen zijn op een manier die het milieu en de natuur zo min mogelijk belast.
De Agenda is tot op heden de meest uitgebreide blauwdruk om extreme armoede te elimineren, ongelijkheid te verminderen, en onze planeet te beschermen. De Agenda gaat verder dan enkel retoriek door een concreet actieplan voor te leggen voor de mens, de planeet en de welvaart.
SDG 7 - Verzeker toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen. In bijna elke grote uitdaging en kans in de wereld staat energie centraal. Zowel voor jobs, veiligheid, klimaatverandering, voedselproductie als voor het verhogen van de inkomens is toegang tot energie essentieel.
Duurzaamheid is een van onze kernwaarden. Om de voordelen van deze kernwaarde te maximaliseren in alles wat we als bedrijf doen, houden we altijd rekening met de 4 P's: People, Planet, Prosperity en Plastics.
Het staat voor de drie elementen people (mensen), planet (planeet/milieu) en profit (opbrengst/winst, markt), die op harmonieuze wijze gecombineerd zouden moeten worden. De term werd in 1994 bedacht door John Elkington, een adviseur op het terrein van duurzame ontwikkeling.
De Rijksoverheid helpt bedrijven die hulp nodig hebben bij maatschappelijke verantwoord ondernemen (MVO). Dat betekent dat zij rekening houden met de effecten van hun bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij.