Kindertekeningen leeftijd 4 tot 6 jaar. Met 4 jaar tekenen de meeste kinderen poppetjes met een lijf, benen, armen en een hoofd. Daarvóór tekenen ze de bekende koppoters: een cirkel met ogen en een mond en direct daaronder twee benen.
Een vierjarige moet een koppoter – een lopend hoofd – kunnen tekenen, maar nog geen lijf. Een vijfjarige moet een vierkant kunnen tekenen en een mens met een hoofd met ogen en mond. Hij moet ook een lijf en – niet complete – ledematen kunnen tekenen.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
Tekenen als kleuter
In de kleuterfase beginnen kinderen steeds meer herkenbare figuren te tekenen en breidt het aantal onderwerpen waarvan het kind tekeningen maakt zich steeds meer uit.
Het tekenen van een cirkel kenmerkt dat je kind zich bewust van zichzelf wordt. Langzaam ontstaan er ook poppetjes met een cirkel als hoofd en daaronder armen en benen die bestaan uit lijnen. De meeste kinderen tekenen deze 'koppoters' rond de twee en drie jaar oud.
Tekenen: 3 tot 4 jaar
Als je kind tussen de drie en vier jaar oud is, gaat je kind de bekende 'koppoters' (poppetjes zonder romp) tekenen. Het is een cirkel met armen, ogen en een mond, gelijk daaronder zitten de benen. De neus ontbreekt vaak nog.
3 en 4 jaar: Nu komen de eerste koppoters op papier. Je kunt het kind vragen gaan stellen over zijn tekening en daar steeds iets anders over te horen krijgen. Het maakt ook gebruik van oertekens zoals trappetjes, wegen, opgestapelde hoeden, zonnetjes en haren die als antennes uitstralen.
In de eerste weken na de geboorte zien baby's alleen nog maar zwart-wit. Maar na drie maanden ziet je kind al bijna evenveel kleuren als een volwassene! De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn.
Andere knutselspullen kind 3 jaar zijn teken- en kleurboeken. Hiermee kan jouw 3-jarige urenlang in kleuren en tekenen. Zo stimuleer je de creativiteit en fantasie van het kindje. Naast kleur- en tekenboeken kan het kindje ook zijn eigen kunsten maken met strijkkralen.
Met 4 jaar tekenen de meeste kinderen poppetjes met een lijf, benen, armen en een hoofd. Daarvóór tekenen ze de bekende koppoters: een cirkel met ogen en een mond en direct daaronder twee benen.
Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.
Maar waarom is die waarom-fase er? Deze fase, waarin het vragenvuur van je peuter nooit lijkt te doven, is een belangrijke fase in de ontwikkeling. Zowel op het gebied van taal- als de kennisontwikkeling. Door het stellen van vragen en jouw antwoorden erop krijgt je peuter grip op de wereld.
Je kunt je peutertje helpen door hem goed materiaal te geven waarmee hij kan tekenen en kleuren. Hij moet het kunnen vasthouden. Dikke potloden zijn prettig om vast te houden evenals grote kwasten of krijtjes. Wat voor peuters ook een goede start van het tekenen en schilderen is het werken met vingerverf.
Kinderen doen via hun tekeningen verslag van hun ervaringen uit het dagelijks leven. Ze laten zien wat ze ervaren, beleefd en geleerd hebben. Ze laten zien waar hun aandacht en belangstelling ligt en ook wat hen emotioneel bezighoud. Tekeningen zijn om die reden vaak kleine kunstwerken met een grote zeggenschap.
Hij staat symbool voor een overgangsperiode en verandering. Kinderen tekenen hem vaak in periodes waarin er veel gebeurt of verandert. Zoals de overgang van thuis naar school.
Officieel leert je kind pas in groep 3 van het basisonderwijs letters herkennen en woordjes lezen. Toch hoef je er niet raar van op te kijken als een peuter enthousiast de eerste letter van zijn naam aanwijst, of wanneer een kleuter met onregelmatige letters zijn naam onder een tekening zet.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op. groepjes herkennen van 2 en 3 zonder te tellen.
Dit kan en doet je kind: 2 – 3 jaar
Je peuter snapt door jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.
Een kind dat een huis opeens in perspectief tekent, laat zien dat het de wereld om zich heen voortaan van verschillende kanten bekijkt. Over de hele wereld maken alle kinderen dezelfde ontwikkeling door in hun tekenwerk. Maar de leeftijd waarop veranderingen zich voltrekken, kan variëren.
Kinderen die veel blauw gebruiken willen vaak 'groot' worden. Geel staat tegenover blauw, net zoals groen tegenover rood staat. Kinderen die veel met geel kleuren, zoeken wellicht bescherming of aandacht. Geel wordt vaak gezien als een weerspiegeling van aanhankelijk gedrag.
Net als onze voorouders wordt het lichaam versierd met stippen, lijnen en andere figuren om uitdrukking te geven aan het bewust worden van het lijf alsook het 'zelf'. Het kind wordt zich bewuster van zichzelf en benadrukt dit door op zichzelf te tekenen.
Tekenkunst kan opgesplitst worden in enerzijds het waarnemingstekenen ("tekenen naar de natuur") waarbij de kunstenaar tekent naar de zichtbare werkelijkheid en tracht natuurgetrouw weer te geven wat hij ziet, en anderzijds verbeeldingstekenen ("tekenen naar de verbeelding") het tekenen van wat de kunstenaar aanvoelt, ...