Sociaal foto's en video's delen op sociale media
Vraag altijd toestemming aan degene die duidelijk en herkenbaar op je foto's of video's te zien is voordat je het materiaal doorstuurt naar anderen of op het internet verspreidt. Voeg ook niet ongevraagd mensen toe (taggen) aan foto's en video's.
Even opfrissen: een social media algoritme is een mechanisme dat – op basis van verschillende factoren – bepaalt welke gebruikers welke berichten (eerst) te zien krijgen op sociale media. Vroeger maakten veel sociale media – waaronder Instagram – gebruik van een chronologische tijdlijn of een chronologisch algoritme.
Wat voor content kun je op Facebook plaatsen? Quotes, gebruik vooral korte en pakkende quotes en zorg dat deze relevant zijn voor je doelgroep. Als het je wat aan inspiratie ontbreekt, dan heb ik een heel handig artikel voor je geschreven waar je heel veel inspiratie voor quotes kunt vinden.
Een post moet deelbaar zijn
Denk ook eens verder dan alleen jezelf. Als je wilt dat je post gedeeld wordt, denk er dan ook aan of jouw volgers het zouden willen delen met hun vrienden, familie of zakelijk netwerk. Wat vaak hierbij helpt is een goede dosis humor.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Beste tijd om te posten op Instagram
De beste tijd om te posten is 's ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd. Tip: post voornamelijk buiten werkuren.
In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
Een algoritme is een eindige reeks instructies met een vaststaande volgorde, die de oplossing van een bepaald probleem beschrijft. Dat kan van alles zijn: van een recept voor appeltaart tot een routebeschrijving om op de snelst mogelijke manier van A naar B te komen.
Hoe meer volgers online zijn op het moment dat jij je bericht plaatst, hoe groter de kans is dat je direct na plaatsing reacties en likes krijgt. En hoe sneller mensen interacteren met je post, hoe blijer Instagram met jouw post is, en hoe beter jij wordt opgepikt door het algoritme.
Het algoritme is een slimme manier om daarbinnen de best mogelijke oplossing te vinden. Een goed algoritme heeft als kenmerken dat het zowel correct is als efficiënt. Dat laatste betekent dat de oplossing met zo min mogelijk stappen – zo min mogelijk rekenkracht – gevonden wordt.
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
Sommigen zeggen dat een campagne vooral innovatief en creatief moet zijn, waar anderen zeggen dat het goed moet aansluiten bij je doelgroep en in lijn moet zijn met je vorige campagnes. En natuurlijk dient een reclame onderscheidend te zijn van de concurrent.
Het belangrijkste onderdeel van een succesvolle social media campagne is het kennen van je publiek. De beste campagnes zijn gecreëerd om het publiek precies datgene te geven wat ze willen, zelfs als ze zelf niet weet wat dat is.