Het is ook mogelijk om aan tweedehands motorkleding te komen via een ruilbeurs. Of bijvoorbeeld goedkoop een motorjas of motorhandschoenen te kopen bij een dumphandel. Het is een uitstekende keuze om gebruikte motorkleding te kopen, maar daarop geldt wel een uitzondering.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
Het belangrijkste aspect bij het kopen van veilige motorkleding. Het belangrijkste aspect bij het kopen van veilige kleding is dat de protectie stukken exact op de juiste plekken zitten. Denk bij de jas aan de ellebogen en de schouders en bij de broek is dat bij de heupen en knieën.
Hoeveel langer hangt af van de kwaliteit van het kledingstuk, het onderhoud en het op maat blijven van de drager. Het komt meer dan eens voor dat een jas decennia mee gaat, hier is het echter wel van belang niet te vallen maar dat heb je natuurlijk niet altijd zelf in de hand.
Een complete veilige motorkleding set (jas, broek, helm, handschoenen, laarzen) kost tussen de € 400 en € 1500. Gemiddeld ben je ongeveer 1000 euro kwijt. Een basis set textiele kleding is de goedkoopste optie.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Helmen zijn er in vele materiaalsoorten die allemaal een eigen levensduur hebben. Zo heeft een helm gemaakt van polyethyleen (PE) een levensduur van 3 jaar terwijl een helm gemaakt van ABS-polymeriaat (ABS), polyamide (PA) of polycarbonaat (PC) 5 jaar mee gaat.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht. De verplichting om een helm te dragen worden aangegeven door een rond blauw bord, met daarop een witte afbeelding van een helm.
Voor de meeste bouwhelmen geldt een maximale geldigheid tussen de drie en vijf jaar. Voor helmen van polyethyleen geldt een geadviseerde levensduur van drie jaar. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) dienen na uiterlijk vijf jaar vervangen te worden.
De productiedatum van je helm
Zoek dan in de binnenkant van de helm naar de productiedatum. Met de productiedatum kun berekenen hoe oud de helm is. Als je ook weet van welk materiaal de helm is gemaakt, kun je bepalen of je helm aan vervanging toe is.
Onder meer Shoei, AGV, Roof, HJC, Premier, Caberg en Arai vermelden de productiedatum in hun helmen. Dat is soms wel even zoeken. Vaak zit het stickertje ergens onder het (uitneembare) interieur op de polystyreen binnenschaal geplakt.
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Iedere helm die in Europa wordt verhandeld moet voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm. Goedgekeurde helmen zijn voorzien van een E-label, uitgegeven door de economische Commissie voor Europa (ECE).
Een ECE goedgekeurde helm herken je aan het label op de kinriem, waar een E met een nummer erachter op staat. Het nummer geeft aan in welk land de helm gekeurd is. Dit houdt overigens niet in dat de helm alleen maar in de land gedragen mag worden, het is slechts de locatie waar hij getest is.
Een DOT-, Snell- of Sharp-keurmerk is geen vervanging voor het ECE-label. Wel mogen rijders uit die landen legaal met een in het eigen land goedgekeurde helm rijden. Je Amerikaanse vriend die overkomt mag hier dus met zijn eigen DOT goedgekeurde helm legaal rondtoeren.
Elke veiligheidshelm moet bijna altijd na vijf jaar vervangen worden. Voor veel helmen geldt zelfs dat deze nog eerder vervangen moeten worden. Ook wanneer er nooit iets gebeurd is en de helm nooit een impact heeft hoeven te verwerken.
Een goede regel is: aan de voorkant van de helm moet de hoofdband ongeveer een vingerbreedte (1 tot 2 centimeter) boven je wenkbrauw zitten. Zo heb je nog extra ruimte voor het dragen van een veiligheidsbril/goggle.
Waar een kans bestaat om getroffen te worden door wegvliegende of vallende voorwerpen. In de bouw geldt dit op elke bouwlocatie en ook in veel andere omgevingen. Daar waar een verhoogde kans bestaat op stoten of bekneld raken van het hoofd. Daarom is het dragen van een bouwhelm rond bijvoorbeeld machines verplicht.
De kenmerken van een goede bouwhelm
Het binnenwerk van de helm dient een goede pasvorm te hebben. De schaal van de veiligheidshelm moet zijn gemaakt van een licht materiaal. De hoofdband van de bouwhelm dien je traploos te kunnen verstellen en zijn voorzien van met leer bekleed linnen.
Veiligheidshelmen beschermen de drager tegen hoofdletsel. Deze helmen worden gebruikt op werkplekken en andere locaties waar mogelijk voorwerpen naar beneden kunnen vallen. De veiligheidshelm beschermd de drager tegen letsel ten gevolge van deze vallende voorwerpen.
Helm-kleuren betekenis: Witte Helmen: Helmen voor ingeneurs, managers, leidinggevenden en voormannen. Blauwe Helmen: Helmen voor elektriciens, Timmerlieden andere technici. Rode Helmen: Helmen voor brandweerlieden. Groene Helmen: Helmen voor veiligheidsofficiers (ARBO).
Een stoothelm of stootcap is hoofdbescherming die wordt gedragen om het hoofd te beschermen tegen letsel ten gevolge van het stoten van het hoofd. Dit noemen ze ook wel stootgevaar en kan bijvoorbeeld aan de orde komen als werknemers werken in ruimte met lage plafonds.
Een stootpet is voornamelijk gemaakt om je hoofd te beschermen tegen stoten. De veiligheidshelm gaat nog een stapje verder, naast bescherming tegen het stoten van je hoofd, behoedt de helm je ook voor andere gevaren. Als er dus veel gevaar is voor vallende objecten, dan kan je beter voor een helm kiezen.