Wat te doen met onbetaalde facturen?

  1. Bel uw klant. ...
  2. Stuur een betalingsherinnering. ...
  3. Stuur een aanmaning. ...
  4. Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening. ...
  5. Tref een betalingsregeling. ...
  6. Schakel een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in. ...
  7. Gebruik andere juridische middelen. ...
  8. Vraag oninbare btw terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe niet betaalde facturen afboeken?

Het afboeken van onbetaalde facturen wordt crediteren genoemd. Aangezien je niet zomaar de oninbare factuur mag verwijderen uit je administratie, kun je hiervoor een creditnota aanmaken. Deze factuur heeft dezelfde eisen en opmaak als elke andere factuur, met als verschil dat de bedragen negatief zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemeneninternet.nl

Hoe onbetaalde facturen innen?

Gerechtsdeurwaarder. Een deurwaarder contacteer je in het kader van een procedure voor een minnelijke invordering of een gerechtelijke procedure voor de rechtbank. In het geval van een minnelijke invordering treedt de deurwaarder op als bemiddelaar en stuurt die eerst een schriftelijke aanmaning naar de schuldenaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op accountable.eu

Wat als iemand je niet betaald?

Schakel een incassobureau in

Als de rekening nu nog altijd niet betaald is, is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Je stelt de debiteur dan officieel in gebreke. Je laat hem of haar weten dat je met dwangmiddelen de vordering gaat innen en dat alle kosten voor rekening van de debiteur komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgastarten.nl

Wat kun je doen tegen wanbetalers?

Tips bij wanbetalers

Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Onbetaalde factuur? Wat te doen?

33 gerelateerde vragen gevonden

Hoe treed je op tegen wanbetalers?

7 tips voor het omgaan met wanbetalers
  1. Inventariseer het risico. Voorkomen is beter dan genezen. ...
  2. Vermeld betalingstermijn op factuur. ...
  3. Stuur een eerste herinnering. ...
  4. Neem telefonisch contact op. ...
  5. Stuur een tweede herinnering. ...
  6. Schakel een incassobureau in. ...
  7. Stap naar de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgastarten.nl

Hoe ziet een betalingsherinnering eruit?

Formele voorbeeldtekst

Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om binnen 5 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer [NL XX BANK XXXX XXXX XX] ten name van [rekeningnaam]. Indien uw betaling deze e-mail heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Hoe maak je een herinnering factuur?

Wees zo concreet mogelijk: vermeld het factuurnummer, het bedrag en de betalingstermijn en spreek af wanneer de factuur betaald zal worden. Hebt u in uw schriftelijke herinnering gewaarschuwd voor bijkomende administratieve kosten, tel ze dan bij het totaal verschuldigde bedrag en verantwoordt die beslissing.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoeveel mogen Herinneringskosten bedragen?

Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op news.economie.fgov.be

Wat is een oninbare vordering?

Een vordering betekent dat een afgenomen dienst of product nog niet betaald is. In dit geval zijn dat de diensten of producten die je hebt geleverd. Oninbaar betekent dat je het geld niet kan innen. Betaalt je klant dus niet of maar gedeeltelijk, dan is de vordering (gedeeltelijk) oninbaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Hoe debiteuren afboeken?

Een dotatie dubieuze debiteuren / oninbare factuur boekt u in als u verwacht geen betaling meer te ontvangen van uw debiteur. Dit bedrag boekt u exclusief btw. Dit doet u omdat de btw pas teruggevraagd wordt indien de factuur daadwerkelijk oninbaar lijkt. Daarna kunt u een voorziening treffen voor deze factuur.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op silvasoft.zendesk.com

Hoe crediteuren afboeken?

Let op: In de meeste gevallen zult u openstaande facturen (debiteuren en crediteuren) afboeken via het inlezen van uw bankafschriften. Ga in het hoofdmenu naar Boekhouding en selecteer de optie Boeken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op help.e-captain.nl

Hoe lang is een factuur invorderbaar?

Voorkom verjaring van je factuur via stuiting

Dan begint die terug vanaf de eerste dag te lopen. Een zakelijke factuur die bijvoorbeeld 9 jaar oud is, zal dan opnieuw 10 jaar lang invorderbaar zijn. De meeste zakelijke facturen zijn dus in de praktijk tot 20 jaar na datum opeisbaar als je op tijd stuit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op unpaid.be

Wat is de wettelijke termijn om een factuur te betalen?

Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Is het verplicht om een herinnering te sturen?

Schuldeiser schakelt incassobureau in

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat mag een incassobureau niet doen?

Wat mag een incassobureau niet? Een incassobureau mag geen officiële documenten maken, zoals een dagvaarding. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding afgeven of versturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Waarom betalen bedrijven te laat?

Ruim een derde van de bedrijven betaalt echter bewust te laat, omdat de eigen organisatie een andere betalingstermijn hanteert en nog eens een derde doet dit om zo de liquide middelen op peil te houden (30%). Volgens het onderzoek gaat het hierbij vooral om bedrijven die aan andere bedrijven leveren (45%).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Wat moet je doen als je opdrachtgever niet betaald?

Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jellow.nl

Wat gebeurt er met oude facturen?

De algemene verjaringstermijn voor facturen is twintig jaar. Een claim op grond van een vonnis verjaart zo na twintig jaar. Een factuur verjaart echter vijf jaar nadat de betalingstermijn is verstreken. Meestal is dat dertig dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financieel.infonu.nl

Wat komt er na een herinnering?

Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nova-incasso.nl

Hoe schrijf ik een herinneringsbrief?

Wij verzoeken u het verschuldigde bedrag binnen [aantal] dagen, over te maken op onze rekening [nummer] onder vermelding van uw klantnummer en het factuurnummer. Wij verzoeken u derhalve om binnen [aantal] dagen na dagtekening van deze herinnering het openstaande factuurbedrag op onze rekening [nummer] te voldoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tuxx.nl

Hoe om te gaan met dubieuze debiteuren?

Je kunt op verschillende manieren omgaan met dubieuze debiteuren. Bijvoorbeeld door een voorziening in te richten in je boekhouding en bedragen te corrigeren, of door standaard rekening te houden met de dubieuze debiteuren. Een toelichting bij beide methodes.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Hoe boek je een dubieuze debiteur af?

Hoe verwerk je dubieuze debiteuren in je boekhouding?
  1. Je boekt door het hele jaar heen 3% af op je facturen. Na afloop bekijk je of je goed zat. ...
  2. Je maakt een voorziening van de oninbare rekeningen. ...
  3. Je boekt de rekening af op het moment dat je weet dat de rekening niet meer betaald zal gaan worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Wat is voorziening dubieuze debiteuren?

Fiscale voorziening dubieuze debiteur

Als een vordering op een debiteur wellicht niet wordt betaald (niet meer volwaardig is), kan deze (deels) worden afgewaardeerd. Deze afwaardering gaat ten laste van de winst. Hoe werkt dit? Voor de waardering moet u kijken naar alle omstandigheden op balansdatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jongbloed-fiscaaljuristen.nl

Populaire vragen