Noodpakket. Begin met het aanschaffen van een noodpakket bestaande uit nuttige spullen om in huis te hebben. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan een radio op batterijen, een zaklamp en extra batterijen. Een eerste hulppakket, lucifers, kaarsen en warmhouddekens voor als het koud is buiten.
Als u weet welk apparaat kapot is: Schakel dit apparaat uit en haal vervolgens de stekker uit het stopcontact. Vervang in de meterkast de doorgeslagen stop of schakel de automaat weer in. Schakel zo nodig ook de groepsschakelaar of aardlekschakelaar weer in.
Bel dan het Nationaal Storingsnummer gas en stroom op 0800 - 9009 (gratis).
Een zonnedouche werkt heel simpel zonder elektriciteit, zo bespaar je dus elektrakosten voor warm water en heb je ook warm water mocht de stroom uitvallen. En last but not least, de aanschaf en installatie van een zonneboiler kost veel geld. Terwijl een zonnedouche slechts eenmalig €10 kost.
Stroomonderbreking melden
Als de stroomstoring zich voordoet op de installatie in huis bel je naar je elektricien. Enkel bij een panne op het net in de straat of aan je elektriciteitsmeter bel je Fluvius op het nummer 078 35 35 00.
U krijgt een vergoeding voor een stroomstoring als deze langer heeft geduurd dan 4 uur. Duurde de stroomstoring korter dan 4 uur? Dan krijgt u geen vergoeding. Hoe hoog het bedrag is dat u krijgt, hangt af van de aansluiting die u hebt.
Bel het Nationaal Storingsnummer (0800-9009) om de stroomstoring gratis te melden.
Als een stroomstoring een hoogspanningskabel treft, duurt het gemiddeld een uur voordat deze is opgelost, bij een regionale kabel duurt dat ongeveer negentig minuten. Is de storing bij jou in de straat, dan duurt het ongeveer twee uur.
Stroom kan voor lange en korte tijd uitvallen, bijvoorbeeld door werkzaamheden, overbelasting van het netwerk of extreem warm weer. Soms is een stroomuitval snel weer verholpen, maar het kan langer duren.
Als er een zekeringsschakelaar uitgevallen is, hebben we 2 mogelijkheden: Er is een kortsluiting. Je verbruikt te veel.
Schakel alle groepen achter de aardlekschakelaar uit en verwijder vervolgens de stekkers van alle elektrische apparaten die op deze groepen zijn aangesloten. Schakel de groepen en de aardlekschakelaar weer in en plug daarna alle stekkers één voor één weer in het stopcontact.
Doe het eten in de koelkast en eet het binnen 2 dagen op. Is eten echt zacht en ontdooid, gooi dan je kwetsbare producten zoals vlees en vis, weg. Voor andere producten geldt: eet ze zo snel mogelijk op, het liefst dezelfde dag nog.
In een gesloten vriezer blijven producten gedurende een storing tot 24 uur bevroren. Zie ook de Tips van het voedingscentrum hieronder kort samengevat: Als het eten nog hard is (niet ontdooid) kunt u het opnieuw invriezen.
Isoleren, isoleren en isoleren!
Ga bijvoorbeeld aan de slag met het isoleren van je woning om in de winter al minder gebruik te maken van aardgas voor het verwarmen van je huis. De voordelen van de verwarming minder vaak aanzetten dankzij een goed geïsoleerde woning zie je al snel terug op je (lagere) energierekening.
Wat te doen tijdens gas- en stroomuitval
Meld de storing via het landelijke storingsnummer voor gas en stroom: 0800 – 9009. Bel alleen 112 als iemand spoedeisende (medische) hulp nodig heeft. Heb je nog internet op je telefoon of tablet?
Meld een storing altijd direct bij uw netbeheerder. Als u belt naar het Nationaal storingsnummer gas en stroom, komt u automatisch bij uw eigen netbeheerder terecht: 0800-9009. Voor meer informatie over een eventuele storing in uw buurt kijkt u op www.gasenstroomstoringen.nl.
Voor wat betreft de koelkast
Zorg ervoor dat de temperatuur altijd tussen 0 en 4° ligt. In dit geval blijft uw eten 4 tot 6 uur koud zolang u de deur niet opendoet. Merk ook op dat hoe meer de ijskast gevuld is, hoe langer de voedingswaren vers zullen blijven.
Laat kaarsen nooit onbewaakt achter; Open uw koelkast en diepvriezer niet als dat niet nodig is. Een gevulde diepvriezer waarvan de deur gesloten blijft, kan het voedsel tot 24 uur bevroren houden; Vermijd telefoneren om het netwerk niet te verzadigen en het werk van de hulpdiensten niet te hinderen.
In het geval van verliesstroom onderbreekt de aardlekschakelaar direct de stroomafvoer en schakelt de spanning af. Met andere woorden: de elektriciteit valt uit. Deze schakelaar beschermt zo u en uw gezin.
Ben je met meer dan 2 personen in huis maar heb je geen nood aan een verwarming met warmtepomp dan is de warmtepompboiler misschien wel de perfecte keuze voor jou. Deze geeft jou goedkoop warm water door een besparing op je energiefactuur.