Als u een klacht heeft over uw aankoop, dan moet u eerst contact opnemen met de verkoper.Komt u er samen niet uit?In Nederland kunt u dan naar de Kantonrechter of een geschillencommissie stappen.
Schriftelijke ingebrekestelling
Als je klant niet tevreden is over je werk, dan zal hij je dit eerst schriftelijk moeten melden door een ingebrekestelling te sturen. Bovendien moet hij je een redelijke termijn geven om de afspraken alsnog na te komen. Bijvoorbeeld door het product te laten repareren.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Naast de 18 gemeenten die zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman, is er een aantal gemeentelijke ombudsmannen, voor tenminste 11 gemeenten. Dat een burger daardoor nu in de ene gemeente wel, en in de andere niet bij een onafhankelijke klachtinstantie terecht kan, is een vorm van rechtsongelijkheid.
Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.
De Consumentenbond helpt je om je vragen en problemen met bedrijven op te lossen. We geven je online informatie over je rechten. Leden helpen we met sterke voorbeeldbrieven en persoonlijk juridisch advies. Samen staan we sterker.
Mogelijkheden na het versturen van een ingebrekestelling
Wanneer de andere partij geen gehoor geeft aan de ingebrekestelling, is deze partij in verzuim. Pas dan kunt u juridische maatregelen nemen zoals het ontbinden van de overeenkomst of het eisen van een schadevergoeding.
Stuur een ingebrekestelling
Laat de andere partij dan via een aangetekende brief weten dat hij 'in gebreke' is. Dit betekent dat hij zich niet houdt aan de overeenkomst. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. U geeft de andere partij dan een laatste kans om de afspraken na te komen.
Daarvoor is vaak een ingebrekestelling nodig. Een ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning waarbij de schuldenaar een redelijke termijn wordt gesteld om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Die redelijke termijn wordt vaak op twee weken gesteld.
Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Laat zien dat je met de cliënt meeleeft en dat je hem of haar begrijpt. Als de cliënt het gevoel heeft dat jullie op een lijn zitten, zal hij of zij eerder geneigd zijn om mee te werken. Op die manier is de kans groter dat de klacht onderling wordt afgehandeld.
Oplossing zoeken met bedrijf
Dan kunt u een klacht indienen. U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet tevreden bent. U geeft dan ook meteen aan wat volgens u een goede oplossing is voor het probleem. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om uw klacht in te dienen.
Een klacht die gebaseerd is op een mening, niet op een feitelijk gemaakte afspraak.
Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
Een cliënt kan een klacht bij de klachtenfunctionaris indienen. De klachtenfunctionaris moet de klager voorlichten, ondersteunen, adviseren, begeleiden en bemiddelen: alles gericht op een oplossing. Een klachtenfunctionaris moet voldoende onafhankelijk en onpartijdig zijn.
U kunt een klacht indienen als u vindt dat een rechtbank of een rechtbankmedewerker u niet correct heeft behandeld. U stuurt dan een brief naar het bestuur van die rechtbank. Dit moet u binnen 1 jaar na het voorval doen.
van 9:00 tot 17:00 uur gratis op 0800 - 33 55 555. Belt u vanuit het buitenland (zoals bijvoorbeeld Caribisch NL)? Bel ons dan op +31 70 356 35 63. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd).
De Nationale ombudsman helpt u op weg als het misgaat tussen u en de overheid. Door de weg te wijzen naar het juiste loket, advies te geven, en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we overheden uit anders te kijken naar hun werk en dienstverlening.
De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.