Zo werkt pakketjesfraude
De oplichter plaatst online een bestelling onder een valse naam en geeft uw adres op als afleveradres. In het bestelproces kiest hij ervoor om de aankoop achteraf te betalen. Na het plaatsen van de bestelling houdt de oplichter de verzending van het pakketje nauwlettend in de gaten.
Laat het bedrijf per mail weten dat je ten onrechte een pakketje of abonnement hebt ontvangen en dat je niet betaalt omdat je niet verplicht bent het af te nemen. Ongevraagde (vervolg)zendingen mag je zonder te betalen houden. Laat het bedrijf ook weten dat je bereid bent het pakketje op hun kosten terug te sturen.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Plaats je via internet een bestelling, dan is het de verantwoordelijkheid van de webwinkel dat het artikel correct bij je wordt bezorgd. In principe is de webwinkel dan ook aansprakelijk als het pakket verloren raakt.
Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Doe aangifte bij de politie
Het misbruiken van de persoonsgegevens van een ander is strafbaar. Doe daarom aangifte bij de politie. Stuur een kopie van uw aangifte naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde. U kunt ook contact opnemen met Slachtofferhulp voor hulp of steun.
Tegen 2019 hebben Tophatter en Shopify YunExpress ook opgenomen als aanbevolen logistieke dienstverlener, met officiële logistieke partnerschappen beveiligd met eBay en VOVA in sommige regio's.
Veelgestelde vragen Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd? Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus.
Een slimme en flexibele bezorgservice waarbij wij je pakketten afleveren in een Budbee Box naar keuze. Je gebruikt een pincode om de pakketautomaat te openen op een tijdstip dat jou uitkomt. Bij al onze leveringen in België rijden onze bezorgers zoveel mogelijk op fossielvrije en hernieuwbare energie.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Pakket weigeren aan de deur
De klant hoeft het product dus niet eerst te ontvangen voordat hij gebruik kan maken van zijn wettelijke bedenktijd. Hieruit volgt dat een klant ook zijn pakket aan de deur mag weigeren en gebruik kan maken van zijn bedenktijd voor bestellingen waarvoor de wettelijke bedenktijd geldt.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Wil je geen Brieven voor een andere persoon meer ontvangen? Doorstreep het adres, schrijf op de enveloppe dat deze persoon niet meer op dit adres woont en deponeer de Brief zo in een Rode Brievenbus of in een Postkantoor. Dan brengen wij de afzender op de hoogte.
Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is.
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel. De consument is de dupe.