Meld het pestgedrag bij uw werkgever
Meld het dan bij uw werkgever. De werkgever is verplicht om pesten op het werk zoveel mogelijk te voorkomen en op te lossen. Na een melding kan uw leidinggevende praten met de pester. Soms zal de werkgever afspraken maken of maatregelen nemen.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Slechte leiders worden mede daardoor gezien als niet-integer. Ze verwerpen goede voorstellen en ideeën van collega's en medewerkers. Als ze fouten maken, verbergen ze die (al maken ze op zich misschien niet meer fouten dan collega's). Tegenslagen gebruiken ze niet om dingen te verbeteren.
Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid, zijn zelden of nooit op de werkvloer, hanteren het typische management-taaltje, spelen spelletjes met de budgetten en hebben het standaard druk, druk, druk. Ook in uw organisatie zitten waarschijnlijk managers die niet deugen. En dat kost uw bedrijf smakken geld.
Een conflict verwerken
Bij gevoelige mensen heeft dat proces meer tijd nodig. Om het loslaten van het conflict gemakkelijker te maken is het belangrijk dat u zich minder bezig gaat houden met de ander. Richt u in plaats daarvan op uw eigen emoties. Stop ze niet weg, maar observeer ze zonder erover te oordelen.
Realiseer je dat jij de situatie waarschijnlijk heel anders hebt beleefd dan iemand anders. Ga daarom niet in de aanval en beschuldig de ander niet. Een conflict uitpraten begint bij jezelf. Zeg hoe het op jou is overkomen en waarom jij er last van hebt.
Je kan zelf je werkgever voor de rechtbank brengen. Natuurlijk zal je wel de nodige bewijzen nodig hebben om de zaak te kunnen winnen. Het is daarom misschien beter om eerst klacht neer te leggen bij de arbeidsinspectie. Misschien kunnen zij de zaak oplossen of kan er door het onderzoek meer bewijs worden verzameld.
Er is sprake van pesten indien één of meerdere collega's of leidinggevenden herhaaldelijk intimiderend, kleinerend of ander ongewenst gedrag vertonen tegenover u. Belangrijk is hierbij dat het gedrag zich herhaald in de tijd. Een eenmalige gedraging kan niet gezien worden als pesten.
Wanneer is er sprake van een verstoorde arbeidsrelatie? Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie als een werkgever en werknemer niet meer op een normale zakelijke wijze met elkaar kunnen samenwerken.
Rechten bij een arbeidsconflict
Je werkgever mag de inhoud van je functie niet zomaar zonder jouw toestemming wijzigen, tenzij dit in je arbeidsovereenkomst staat. Dit noemen we een eenzijdig wijzigingsbeding. Ook mag je werkgever je niet ontslaan zonder dat je eerder een waarschuwing hebt gehad.
Bossing is strafbaar als er sprake is van fysiek geweld, diefstal of seksuele intimidatie. Ook zijn er verschillende wetten die moeten voorkomen dat een baas je door intimidatie kan dwingen om bepaalde dingen te doen, laten of dulden.
Wat kunt u doen als werknemer? Als u te maken krijgt met pesten of intimidatie op het werk dan dient u een officiële klacht in bij uw werkgever. De werkgever is verplicht om de klacht in behandeling te nemen en maatregelen te nemen. Zo nodig kan de werkgever actie ondernemen richting de dader.
Pesten is een vorm van agressie waarbij geprobeerd wordt om iemand steeds pijn te doen. Dat kan zowel offline als online. Bij pesten zijn verschillende mensen betrokken: de pester, de gepeste en de omstanders. De pester heeft vaak een sterkere sociale positie dan degene die gepest wordt.
Oprechte nieuwsgierigheid – Vraag het hemd van het lijf en wees oprecht nieuwsgierig. Met als doel om erachter te komen welk belang iemand heeft. Stel bijvoorbeeld 5x (of meer) de waarom[1]-vraag, dan ben je al heel ver! Durf hierbij ook een gevoelige snaar te raken, want dan zit je vaak bij de kern!
Principes voor conflictoplossing
Ury, Brett & Goldberg (1988) onderscheiden drie principes die ten grondslag liggen aan methoden voor conflictoplossing: macht, recht en belang.
Houd deze dingen in gedachte: stel je bericht zó samen dat het niet leidt tot nog meer drama. Houd het kort, ook al heb je 1001 dingen te zeggen waarom hij/zij nu toch echt te ver is gegaan. Blijf rationeel en houd (de toon van) je appje zakelijk. Voorbeeld: “Ik ben gekwetst door wat er zojuist is gebeurd.
Niet meedoen of niet meer meedoen. Dat je emotioneel niet meer betrokken wilt zijn in de mate waarin je je betrokken voelde (op iets of iemand) Dat je de relatie met je partner beëindigt en geen contact meer wenst. Dat je je terugtrekt uit de relatie, functie of lidmaatschap van een partij.
De positieve kanten van de relatie zul je missen als je afscheid neemt. Of misschien kun je geen afscheid nemen omdat iemand bijvoorbeeld familie of een collega is. Als je geen afscheid kunt of wilt nemen is afstand houden de beste keuze. Misschien niet de ideale keuze, maar wel de meest praktische.
beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Probeer iemand zijn doelen, prioriteiten en verwachtingen te begrijpen. Weet wat hij of zij belangrijk vindt en durf je menselijke kant te laten zien door verhalen te delen of te vragen naar zijn of haar persoonlijke ervaringen. Daarnaast heeft iedereen complimenten nodig, dus zoek positieve aspecten en benoem deze.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.