U kunt dan denken aan: vergeetachtigheid, vergeten welke dag het is of niet op woorden kunnen komen, problemen niet kunnen oplossen, verstoring van het dag- en nachtritme, verdwalen, zichzelf en het huishouden niet meer verzorgen en apathie.
Cognitieve stoornissen zijn het gevolg van hersenletsel. De beschadiging van het hersenweefsel is ontstaan in de loop van het leven als gevolg van een ziekte of ongeval. Het centrale kenmerk is een 'breuk in de levenslijn': het leven voor en na het letsel verschilt essentieel.
Klachten bij dementie en cognitieve stoornissen
Bij dementie worden denken, oriëntatie vermogen, begrip, leer- en oordeelvermogen en taalgebruik minder, terwijl het bewustzijn helder blijft. De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer.
Regelmatig bewegen verbetert namelijk de cognitieve functies in je brein. Niet alleen wordt het motorische gedeelte in de hersenen geprikkeld, maar ook de gebieden die te maken hebben met geheugenprocessen. Hierdoor krijgen je geheugen, leervermogen en concentratie een boost!
Cognitieve Training heeft als doel het optimaal leren benutten van geheugen en/of aandacht. Door te leren (anders) om te gaan met cognitieve problemen, leert u beter gebruik te maken van uw mogelijkheden. Hierdoor krijgt u meer vertrouwen in uw eigen geheugen- en concentratievermogen.
In een cognitief-gedragstherapeutische aanpak of training wordt aandacht besteed aan storende gedachten en leren jeugdigen vanuit een ander perspectief naar dezelfde situatie te kijken en anders op de situatie te reageren.
Kloktekentest. De kloktekentest meet veel cognitieve vaardigheden, waaronder het visueel semantisch geheugen, het werkgeheugen, visuospatiële vaardigheden, aandacht en enkele uitvoerende functies. De kloktekentest wordt als aanvulling bij de MMSE afgenomen als onderdeel van de diagnostiek van dementie.
Mensen met milde cognitieve stoornissen (MCI) merken dat hun geheugen hen in de steek laat. Ook kunnen zij zich vaak minder goed concentreren. Spullen raken eerder kwijt dan anders en afspraken worden makkelijker vergeten. Soms kost ook het spreken meer moeite, omdat iemand vaker naar woorden moet zoeken.
'Vooral de functies die te maken hebben met het denkvermogen gaan met de leeftijd achteruit. Die noemen we de cognitieve functies, zoals je aandachts- en concentratievermogen, denksnelheid en geheugen. De hippocampus, die betrokken is bij het geheugen, is eveneens gevoelig voor veroudering.
Cognitieve overprikkeling kan optreden als er teveel bewuste denktaken verricht (moeten) worden, zoals geheugentaken, leertaken, taken waar de aandacht voor nodig is of om iets te begrijpen. Of als informatie te snel wordt aangeboden voor het verwerkingstempo van de persoon.
Cognitieve stress symptomen
Dit merk je vooral wanneer je regelmatig voelt dat je dingen niet onder controle hebt. Stress symptomen die op cognitief niveau plaatsvinden zijn: Concentratieproblemen. Obsessieve gedachten (zoals piekeren of doemdenken)
Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken. Door ouder te worden, gaan ze langzaam achteruit.
Cognitieve psychologie is de studie van mentale functies, waaronder aandacht, geheugen, bewustzijn, emotie, taal en actiecontrole. Het doel is om de complexe relaties tussen brein, cognitie en gedrag te begrijpen.
De cognitieve stoornissen kunnen verschillende domeinen betreffen: complexe aandacht, executieve functies, leervermogen en geheugen, taal, perceptueel-motorisch en sociaal-cognitief.
Een cognitieve test is een gestandaardiseerde test die wordt gebruikt om de mentale vaardigheden en capaciteiten van een persoon te meten. Dit kan onder andere de volgende vaardigheden omvatten: Analytisch denken. Ruimtelijk inzicht.
Een cognitieve stoornis kan tijdelijk of blijvend zijn. Tijdelijke cognitieve stoornissen komen bijvoorbeeld voor bij psychische problemen zoals depressie. Ook kunnen ze een lichamelijke oorzaak hebben, bijvoorbeeld een ontregelde stofwisseling of een blaas- of longontsteking.
Onder de cognitieve functies verstaan we onder andere bewustzijn, aandacht en oriëntatie, intellectuele functies zoals oordeelsvermogen, abstractievermogen, uitvoerende functies, intelligentie, taal en rekenen. Ook worden er inprenting en geheugen toe gerekend.
Welke soorten cognitieve tests zijn er? Traditioneel gezien zijn er zes cognitieve vaardigheidstests: cijfermatig redeneren, verbaal redeneren, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren, leervaardigheid en perceptuele snelheid en nauwkeurigheid.
Cognitieve functies zijn functies als het geheugen, leervermogen, taalgebruik en het kunnen begrijpen en uitvoeren van complexe dagelijkse handelingen. Hierbij valt te denken aan psychische processen die te maken hebben met begrip, kennis, herinneringen, problemen oplossen en informatieverwerking.
'Mild Cognitive Impairment' (MCI) betekent 'milde cognitieve stoornis'. Iemand met MCI heeft problemen met het geheugen of met een andere hersenfunctie.
De MMSE (Mini-mental state examination) is een vragenlijst die wordt gebruikt als er een vermoeden is dat iemand geheugenproblemen of dementie heeft. Uit de vragen komt een MMSE score die duidelijk maakt hoe het gaat met iemands geheugen, taalvermogen en concentratie (cognitieve vaardigheden).
Hoe werkt cognitieve gedragstherapie? Tijdens de cognitieve gedragstherapie breng je bepaalde (negatieve) gedachten- en gedragspatronen in kaart. Je leert hoe het veranderen van deze gedragspatronen invloed heeft op je gevoelens. Daar kan je mee oefenen in een gedragsexperiment.
De cognitieve ontwikkeling (verstandelijke ontwikkeling) omvat alles op het gebied van geheugen en leren, zoals:denken, verbanden leggen, logisch redeneren, waarnemen, geheugen en taalbegrip: het begrijpen van de taal enz…. Bijvoorbeeld: puzzelen, denkspelletjes zoals memorie en doolhoven en sorteerwerkjes.
Cognitie wordt daarom ook wel het 'denkvermogen' genoemd. Cognitie is een verzamelnaam voor een groot aantal functies, zoals het leren en onthouden van informatie (geheugen), de verwerking van informatie en het plannen van activiteiten.