Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
Meld het gebrek bij uw verhuurder
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Dit kan telefonisch, maar doe het ook schriftelijk. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief melden gebreken aan huurwoning en stuur foto's of ander bewijs mee. Meldt u het gebrek niet of te laat?
Wat is achterstallig onderhoud? Er wordt van achterstallig onderhoud gesproken als er schade aan een woning ontstaat doordat er geen of te weinig onderhoud heeft plaatsgevonden. De schade die is ontstaan door achterstallig onderhoud is onomkeerbaar, had voorkomen kunnen worden en de kosten voor herstel zijn hoog.
Wat als de huurwoning niet in orde is? Een woning moet voldoen aan minimale kwaliteitsvereisten. Blijkt dit niet het geval, dan kan de huurder aan de vrederechter naar keuze om herstel of om de ontbinding van de huurovereenkomst vragen.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Vanaf 15 strafpunten is een woning ongeschikt. Vanaf 2021 wordt er niet meer met strafpunten gewerkt maar wordt de ernst en de impact van elk gebrek op zich beoordeeld in het technisch verslag.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Een geschil tussen huurder en verhuurder dat niet meer in onderling akkoord valt op te lossen, kunt u op verschillende manieren beslechten voor de vrederechter. Eerste mogelijkheid is het opstarten van een verzoeningsprocedure. Dit kan gratis en vergt niet noodzakelijk de tussenkomst van een advocaat.
Wanneer overleg met de verhuurder geen resultaat oplevert, kun je de verhuurder het beste 'in gebreke stellen' door een aangetekende brief te sturen. In deze brief moet een beschrijving van het gebrek staan en een redelijke termijn waarbinnen het gebrek moet zijn hersteld. Je kunt hiervoor een standaardbrief gebruiken.
Verborgen gebreken huurwoning
Er is sprake van een verborgen gebrek wanneer er een huurovereenkomst is aangegaan en de gebreken die zich voordoen niet staan vermeld in het huurcontract.
“Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst ...
Bij renovatie in bewoonde staat heeft u soms recht op een ongeriefsvergoeding. Dit bedrag is bedoeld om u tegemoet te komen voor het ongemak dat u ervaart tijdens de werkzaamheden. Ook kunt u deze vergoeding gebruiken voor kleine herstelwerkzaamheden, die u zelf uitvoert in uw woning, na oplevering van de woning.
In principe is de verhuurder verplicht deze gebreken te verhelpen. Als de verhuurder hiermee in gebreke blijft, mag de huurder de gebreken zelf (laten) herstellen en de kosten daarvan verhalen op de verhuurder of deze in mindering brengen op de huurprijs. Een huurder kan ook huurvermindering vorderen.
Artikel 206
1 De verhuurder is verplicht op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van de verhuurder zijn te vergen.
De verhuurder is immers verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, de grote onderhoudswerken en de kleine huurherstellingen te wijten aan ouderdom, slijtage of overmacht. Hierbij hebben de grote herstellingen betrekking op de structuur van het gebouw, de ruwbouw, enz.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Bij groot-onderhoud kan al snel sprake zijn van 'verstoring van het woongenot'. Het Burgerlijk Wetboek voorziet in de mogelijkheid voor huurders om ter compensatie daarvan een vergoeding te vragen aan de verhuurder. Daarvoor kan de huurder naar de rechter, die dan een tijdelijke verlaging van de huurprijs kan opleggen.
De burgemeester neemt een beslissing
Als er ernstige gebreken waren kan hij beslissen om de woning ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar te verklaren. De burgemeester heeft in principe 3 maanden vanaf het verzoek om een beslissing te nemen, maar dit is een termijn van orde.
40 | WAT MOET U DOEN ROND WONINGKWALITEIT? Als de adviseur Woningkwaliteit het advies geeft om de woning ongeschikt en/of onbewoon- baar te verklaren, moet de burgemeester de bewoners en de houders van het zakelijk recht horen.
U mag uw woning 6 maanden leeg laten staan. Na deze 6 maanden moet u (eigenaar of beheerder van de woning) de lege woning bij de gemeente melden. Dat geldt voor alle typen (zelfstandige) woningen, dus ook voor woningen in een Vereniging van Eigenaren (VvE).
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.