Wat te doen als leerlingen niet luisteren?

Drie tips om hiermee om te gaan: Tip 1: Maak gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen en probeer verveling te voorkomen. Ga bijvoorbeeld met leerlingen in gesprek over welke leervormen zij leuk vinden en over welke onderwerpen zij meer te weten zouden willen komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op neurohabits.nl

Wat als de klas niet luistert?

Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Hoe ga je om met moeilijke leerlingen?

Tips om lastig gedrag aan te pakken
  1. Maak onderscheid. ...
  2. Kom uit je klas. ...
  3. Kijk naar de oorzaak. ...
  4. Laat het probleem bij wie het hoort. ...
  5. Wijzig ook eens de opzet van je les. ...
  6. Kijk naar je eigen aandeel. ...
  7. Laat jezelf zien. ...
  8. Kracht of macht?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aob.nl

Wat doen als een leerling niet luistert?

Wees concreet; gebruik duidelijke taal

Wees heel duidelijk met het omschrijven van gedrag als er iets gebeurt dat je niet wilt. Gebruik heldere woorden die leerlingen begrijpen. Een heel simpel voorbeeld. Stel dat een (jonge) leerling door de gang heen glijdt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op boomberoepsonderwijs.nl

Hoe zorg je dat leerlingen luisteren?

Hoe je leerlingen beter kunt laten luisteren
  • Blijf op één plek staan. Op één plek blijven staan stimuleert leerlingen zich op je te richten. ...
  • Spreek zachter. Veel leraren praten te hard, in de veronderstelling dat dit leerlingen helpt op te letten. ...
  • Herhaal niet. ...
  • Verwijder al het overbodige. ...
  • Stop vaak. ...
  • Het gaat over jou!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fdroog.wordpress.com

Orde houden in de klas - Deel 1: DE ONDERBUIK

31 gerelateerde vragen gevonden

Wat te doen bij onrust in de klas?

In dit artikel lichten we vier van zijn technieken toe om onrust in de klas te voorkomen.
...
Vier technieken om orde te houden in de klas
  1. Voorkom ontsporing tijdens wisselmomenten. ...
  2. Bouw een band op met je leerlingen. ...
  3. Kleine misstappen direct corrigeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leraar24.nl

Wat te doen met een moeilijke klas?

“Bovendien zijn een goede orde en sfeer in de klas belangrijk om tot leren te komen. De leerling die zich misdraagt, kan later ernstige problemen krijgen.
...
  1. Kies een paar concrete afspraken. Formuleer regels positief. ...
  2. Geef regelmatig positieve feedback. ...
  3. Corrigeer storend gedrag discreet. ...
  4. Bouw een vertrouwensband op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Hoe klas onder controle houden?

Chaos in de klas, zo ga je die tegen
  1. Laat zien dat je de baas bent. ...
  2. Let op je lichaamstaal. ...
  3. Zorg dat je als eerste in het lokaal bent. ...
  4. Blijf trouw aan je eigen stijl. ...
  5. Gebruik de ik-boodschap. ...
  6. Interpreteer 'orde' ruim. ...
  7. Creëer afstand tot de leerlingen. ...
  8. Zet onwillige leerlingen aan het werk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aob.nl

Hoe laat je een klas luisteren?

Hoe kun je echt goed luisteren?
  • Maak tijd. ...
  • Stel open vragen. ...
  • Laat de leerling vertellen. ...
  • Laat zien dat je hoort wat er wordt gezegd. ...
  • Geef niet direct een oplossing. ...
  • Kies je woorden zorgvuldig. ...
  • Dwing geen oogcontact af. ...
  • Wees waakzaam.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Hoe ga je om met weerstand in de klas?

Hoe kun je reageren op weerstand?
  1. Zeg hardop dat je weerstand voelt. ...
  2. Laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt. ...
  3. Vraag rechtstreeks naar de bezwaren zodat je daar op in kunt gaan.
  4. Kennis en inzichten ophalen. ...
  5. Draagvlak creëren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.sbo.nl

Hoe pak je negatief gedrag aan?

Als gaat om gevaarlijk gedrag of als je op een andere manier duidelijk wilt zijn, zeg dan kort en bondig NEE. Ga door de knieën, raak je kind aan en maak even oogcontact.
...
Leg met een paar woorden de reden uit, bijvoorbeeld:
  1. “Dat is gevaarlijk.”
  2. “Dat moet blijven staan.”
  3. “Dat gaat kapot.”
  4. “Mamma wil dit niet hebben.”

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op teaadema.nl

Hoe krijg je rust in de klas?

De afspraken om rust in de klas te krijgen zijn niet duidelijk. Rust in de klas creëer je door samen afspraken te maken over hoe je met elkaar omgaat. In de meeste groepen worden wel regels afgesproken waar je je aan te houden hebt. Soms zijn het schoolbrede regels, maar meestal worden ze wel per groep gemaakt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nicolemegens.nl

Hoe krijg je een goede sfeer in de klas?

Werk regelmatig met klassenbouwers of energizers. Een goede manier om de sfeer positief te beïnvloeden en zelfs op meta-niveau gesprekken te hebben met elkaar (wat zie ik hier nu gebeuren). Stel duidelijke grenzen en communiceer hier duidelijk over. Dit kan streng over komen, maar dat mag als leerkracht!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bco-onderwijsadvies.nl

Wat te doen als een leerling de les verstoord?

5.2 Aansturen met lichaamstaal. Als een leerling de les verstoort, is het eerste wat je doet de verstoring met lichaamstaal aansturen met als doel daarmee de verstoring op te lossen. Deze manier van oplossen van een verstoring draagt bij aan de orde omdat je onhoorbaar en efficiënt storend gedrag oplost.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vriendelijkordehouden.nl

Hoe ga je om met negatieve aandacht kind?

Het bevorderen van goed gedrag

Jouw aanmoediging, aandacht, kus of knuffel stimuleren positief gedrag bij je kind. Net zoals het belangrijk is goed gedrag te belonen, is van belang dat je nalaat om negatief gedrag te belonen. Hoe kun je dit doen? Bijvoorbeeld door het ongewenste gedrag actief te negeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kijkopontwikkeling.nl

Hoe houd je vriendelijk orde?

Richtlijnen om actief orde te houden
  1. Hanteer een helder verwachtingsmanagement; zorg ervoor dat je leerlingen het gewenste gedrag kennen. ...
  2. Wees altijd vriendelijk en meelevend; lichaamstaal bepaalt een belangrijk deel van de boodschap. ...
  3. Zoek verbinding; geef je leerlingen een hand bij binnenkomst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijscommunity.nl

Hoe kun je een leerling corrigeren die een regel of afspraak overtreedt?

Geef een keuze

Wanneer je de regel of afspraak al een keer op een 'normale' toon hebt gezegd dan is deze herinnering voor de meeste kinderen voldoende. De kinderen zullen zich naar wens gedragen. Overtreed een leerling de regel opnieuw dan is het tijd om een keuze te stellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasvanjuflinda.nl

Hoe houd je kinderen bij de les?

5 tips om de aandacht van kinderen vast te houden
  1. Zorg dat de activiteit past bij de van de kinderen en niet te moeilijk of te gemakkelijk is. ...
  2. Laat kinderen kiezen hoe ze willen leren. ...
  3. Onderbreek het werk regelmatig voor een korte stimulerende activiteit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vanjufmarjan.nl

Wat is een goede les?

Goed onderwijs: wat is een goede les?
  • Maak contact. Ga bij aanvang van de les bij de deur staan en zeg leerlingen gedag. ...
  • Creëer betrokkenheid. Mooi: leerlingen weten wat er de aankomende les van hen wordt verwacht. ...
  • Breng interactie op gang. ...
  • Sluit goed af.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat maakt iemand een goede docent?

Een effectieve docent heeft liefde voor het vak en zet zich op alle mogelijke manieren in voor het succes van zijn leerlingen. Volgens leerlingen blijkt die liefde onder meer uit aanstekelijk enthousiasme over de vakinhoud en de geestdrift waarmee hun docent voor de klas staat en zijn leerlingen ondersteunt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat zijn goede regels in de klas?

Regels: leidraad en toetssteen

Vanaf dag één leren de kinderen om hun jas aan de kapstok te hangen, niet te hollen in de gangen, elkaar niet te storen in de klas, et cetera. Net als in het verkeer zorgen deze regels ervoor dat kinderen en medewerkers op school samen kunnen leven en werken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schoolenveiligheid.nl

Hoe krijg je de aandacht van de kinderen?

KIJK kinderen zijn visueel gericht; ze gebruiken 'kijk' woorden zoals bijvoorbeeld: “zie je dat, dat is rond”. KIJK kinderen zien letterlijk plaatjes, ze kijken omhoog. Een visueel kind is aan het kijken en ziet soms letterlijk een film voor zich afspelen. Die beelden kunnen snel gaan en daarom praten ze ook vaak snel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kwaliteitsopvoeding.nl

Wat werkt bij jeugdigen met gedragsproblemen?

Bij het verminderen van gedragsproblemen en stoornissen zijn twee behandelprincipes het meest effectief, namelijk gedragstherapie en cognitieve gedragstherapie (CGT). Uitgangspunt bij gedragstherapie is dat gedrag bepaald wordt door wat eraan voorafgaat, en wat erop volgt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nji.nl

Wat moet je doen tegen gedragsproblemen?

We geven graag 5 tips hoe om te gaan met kinderen met gedragsproblemen.
  1. Bied structuur. Zorg voor veel duidelijkheid en structuur in huis. ...
  2. Luister en praat. Luister en praat met je kind en neem emoties en gevoelens serieus. ...
  3. Onderscheid lastig en niet lastig gedrag. ...
  4. Samen dingen doen. ...
  5. Doe het niet alleen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op indigowest.nl

Hoe kan ik differentieren in de klas?

Een manier om te differentiëren is het bieden van extra instructie aan de leerlingen die dat nodig hebben. Na de klassikale instructie geeft de leerkracht extra instructie of oefeningen aan deze leerlingen. De andere leerlingen werken intussen zelfstandig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nro.nl

Populaire vragen