Wanneer uw verhuurder de door u betaalde borg ten onrechte inhoudt en/of verrekend, adviseren wij u de verhuurder aan te schrijven (bij voorkeur per e-mail en/of per aangetekende post) met het verzoek om de borg binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld veertien dagen, terug te betalen.
Wat kunt u zelf doen. Als er een geschil is over de terugbetaling van de borg en de verhuurder betaalt de borg niet terug is het raadzaam uw verhuurder een brief te sturen en te sommeren om binnen 14 dagen alsnog de borg terug te betalen.
Zodra u de huur opzegt, krijgt u de borg weer terug als u de woning weer teruggeeft zonder gebreken. Hoe lang het duurt tot u de borg terugkrijgt is wettelijk niet vastgelegd. De termijn waarbinnen u dit bedrag terug kunt krijgen staat meestal in de huurovereenkomst of in de algemene voorwaarden.
Zo eist u uw borg terug
En als u geen huurachterstand heeft. Zoek in uw huurcontract op wanneer uw verhuurder de borg moet terugbetalen. Is er niks afgesproken? Dan kunt u de borg na 1 maand terugvragen.
Je moet de verhuurder 'in gebreke' stellen.
Dan moet je naar de vrederechter gaan. De rechter beslist of de huurwaarborg voor jou is of niet. Met de beslissing van de vrederechter ga je naar de bank, die de huurwaarborg dan aan jou zal uitbetalen en de rekening sluiten.
Je krijgt de huurwaarborg terug bij het einde van de huurovereenkomst. Je moet al je verplichtingen zijn nagekomen. Dat betekent dat je de gehuurde woning in haar oorspronkelijke staat moet teruggeven aan de verhuurder. Als de huurovereenkomst is afgelopen moet je een document ondertekenen samen met de verhuurder.
Neemt de verhuurder niet op of reageert hij niet, stuur dan een aangetekende brief waarin je verzoekt om binnen zes weken de gebreken te herstellen. Dit kun je doen met de modelbrief van de Huurcommissie.
Als de woning in goede staat wordt afgeleverd, moet de huurwaarborg wettelijk gezien binnen 2 maanden na het einde van het huurcontract teruggestort worden. Daarvoor heeft de bank de handtekeningen van beide partijen nodig.
Weliswaar is een waarborg in een andere vorm (zoals een verzekeringsbon) voor een bedrag van drie maanden huur niet in strijd met de wet. Dergelijke regeling kan aan de huurder echter NIET worden verplicht: het is immers zijn geld, en hij heeft dan ook het recht zelf te kiezen op welke manier hij de waarborg plaatst.
De borg is een borgstelling voor schade aan het voertuig, maar kan ook worden gebruikt voor gebruikskosten en naheffingen. Dit kunnen bijvoorbeeld schoonmaakkosten, kosten voor het aftanken, kapotte/verloren inventaris of extra gereden kilometers zijn.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Als uw huurcontract ingaat betaalt u vaak een waarborgsom. Een waarborgsom vragen mag van de wet. Er is geen regel hoe hoog deze mag zijn. Meestal is de waarborgsom 1 of 2 maanden huur.
Het idee achter de borgsom of onderpand is dat de verdachte niet zal vluchten, omdat anders het bedrag niet wordt terugbetaald. De borgsom moet, met andere woorden, de aanwezigheid van de verdachte op de rechtszitting (min of meer) garanderen.
Enkele weken voor het einde van de huurovereenkomst is de verhuurder verplicht een inspectie uit te voeren, de voorinspectie. Deze inspectie dient om de huurder te wijzen op eventuele door hem veroorzaakte gebreken. De huurder moet vervolgens in staat worden gesteld om deze gebreken te (laten) herstellen.
Normale slijtage hoeft u niet te herstellen. Het is bijvoorbeeld begrijpelijk dat een badkamer van 15 jaar oud niet meer in perfecte staat is. U moet uw woning schoon achterlaten en het dagelijks onderhoud hebben gedaan.
Geeft de huurder geen gevolg aan je eerste verzoek tot betaling of aan het afbetalingsplan, dan stuur je best een aangetekende ingebrekestelling waarin je verwijst naar de verplichtingen van de huurder. Via deze ingebrekestelling kun je de huurder een laatste keer aanmanen tot betaling van de huurgelden.
In de wet staat dat bij 2 maanden huurachterstand het verzuim van rechtswege in gaat. Een ingebrekestelling is niet nodig en de woningbouwvereniging mag bij een huurschuld van 2 maanden incassomaatregelen treffen. De meeste verhuurders doen dit niet.
Een huurder uitzetten betekent dat de huurovereenkomst door de rechter ontbonden moet worden. Dat kunt u helaas niet zelf doen. Een rechter maakt een einde aan de huurovereenkomst als de huurder de huur niet betaalt.
De woninghuurwet zegt niets over het tijdstip waarop de huurwaarborg betaald moet worden. Het tijdstip waarop de huurder de huurwaarborg moet storten wordt dus vrij bepaald in onderling akkoord tussen eigenaar en huurder.
Wanneer de schade het gevolg is van een constructieve verandering, een fout of een nalatigheid, moet de huurder wel de schade herstellen of vergoeden. Een wijnvlek op de parket, gaten in de muur, glasschade of waterschade door een lek die niet gemeld werd, valt wel onder huurschade.
Een geblokkeerde rekening is een rekening op naam van de huurder waarop de huurwaarborg gestort wordt. Het is een 'geblokkeerde' rekening: alleen als de verhuurder én de huurder daarvoor hun uitdrukkelijke toestemming geven, wordt het geld op de rekening gedeblokkeerd.
Wanneer overleg met de verhuurder geen resultaat oplevert, kun je de verhuurder het beste 'in gebreke stellen' door een aangetekende brief te sturen. In deze brief moet een beschrijving van het gebrek staan en een redelijke termijn waarbinnen het gebrek moet zijn hersteld. Je kunt hiervoor een standaardbrief gebruiken.
Als uw verhuurder na 6 weken het gebrek nog steeds niet verholpen heeft kunt u de Huurcommissie om een uitspraak vragen. Dat doet u met dit verzoekschrift . Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie een tijdelijke huurverlaging van 60-80% toekennen, zolang het gebrek niet naar uw tevredenheid is hersteld.