Meld uw klacht dan zo snel mogelijk bij een reisleider, host of eigenaar. Zo geeft u de reisaanbieder de kans om uw klacht op te lossen. Hij moet u een gelijkwaardige oplossing bieden. Dus de oplossing moet minstens even goed zijn als wat u met de reisaanbieder had afgesproken.
Overboeking hotel
Bij overboeking van uw hotel hebt u recht op een gelijkwaardig alternatief. Uw reisorganisatie moet dan wel lid zijn van een organisatie als Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). In andere gevallen moet u genoegen nemen met het alternatief dat de reisorganisatie u aanbiedt.
Als u zich niet aan de afspraken houdt. De ondernemer mag uw accommodatie annuleren of wijzigen als u zich niet aan de afspraken houdt. Bijvoorbeeld als u de rekening niet op tijd betaalt.
Is de voucher niet meer geldig, maar hebt u nog niet het hele bedrag gebruikt? Dan moet het bedrijf u het restbedrag terugbetalen. Let goed op dat het bedrijf dit zelf terugbetaalt en dat u daar niet zelf om moet vragen. In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten.
Er zijn verschillende redenen om een vakantie te annuleren maar de meest voorkomende zijn: einde van een relatie, ziekte of ongeval van jezelf of ziekte/ongeval/overlijden van een naast familielid. Een vakantie annuleren is natuurlijk erg vervelend. Je hebt wellicht lang naar je vakantie uitgekeken en ervoor gespaard.
Verzamel zo snel mogelijk informatie en bewijs over de oorzaak van de overboeking. De luchtvaartmaatschappij moet kosten die je maakt als gevolg van de overboeking vergoeden zoals kosten voor een hotelovernachting, communicatie met het thuisfront of eten/drinken. Bewaar de bonnen van gemaakte kosten.
Als een besteller, of iemand anders, verschillende boekingen doet voor dezelfde vlucht, op dezelfde naam en met hetzelfde e-mailadres, kan de luchtvaartmaatschappij elk van deze boekingen automatisch annuleren.
De annuleringskosten dienen een redelijke vergoeding te zijn voor geleden verlies en gederfde winst. In de wet is niet een percentage opgenomen dat maximaal als annuleringskosten berekend mag worden. Het staat een bedrijf vrij om te bepalen dat een bestelling niet geannuleerd kan worden.
De ANVR-reisonderneming helpt je graag bij vragen en klachten. Zij respecteert alle uitspraken van de onafhankelijke Geschillencommissie Reizen en heeft ook een goede aansprakelijkheidsverzekering. Dat geeft jou vertrouwen!
Mijn boeking is geannuleerd, wanneer krijg ik mijn geld terug? Als je boeking is geannuleerd, betaalt Booking.com je onmiddellijk terug. De verwerkingstijd is, afhankelijk van je bank, 7 à 10 dagen. Neem rechtstreeks contact op met je bank als je vragen hebt.
Bij de dubbele boekhouding houdt u naast het dagboek, ook een grootboek bij. Tegenover elke ontvangst of betaling staat een transactie die dubbel geboekt wordt: ofwel aan de creditkant ofwel aan de debetkant. Beide zijden moeten gelijk zijn om een boekhouding in evenwicht te kunnen voordragen.
Een Dubbele boeking betekent dat een vlucht dezelfde boekingsdetails heeft zoals route, datum en passagiers op beide boekingen.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
De medewerker van de reisorganisator gaat aan de slag en reserveert bijvoorbeeld een vliegtuigstoel en een hotel. De kosten die daarvoor gemaakt worden mogen door de touroperator bij jou in rekening worden gebracht. Je bent namelijk een overeenkomst aangegaan en deze kan je niet zomaar eenzijdig verbreken.
Je kan alleen van een geboekte reis af als de reisorganisatie zijn verplichtingen niet na kan komen. Indien sprake is van een situatie waardoor de reisorganisator de reisovereenkomst niet conform de gemaakte afspraken kan uitvoeren, kan de reisorganisator besluiten de reisovereenkomst op te zeggen.
Moet u deze vakantie annuleren door coronamaatregelen? Bijvoorbeeld omdat u klachten heeft die passen bij corona? Dan krijgt u het advies om in overleg met de verhuurder tot een oplossing te komen. De overheid biedt geen annuleringsregeling.
U mag de pakketreis altijd opzeggen. De reisaanbieder moet daaraan meewerken, maar hij mag wel kosten in rekening brengen. Hoe later u annuleert, hoe hoger de kosten. Deze kosten noemen we annuleringskosten.
De reiziger kan vanaf 30 dagen voor vertrek zijn vakantie kosteloos annuleren of, indien mogelijk en gewenst, worden omgeboekt.