De ECU is namelijk verantwoordelijk voor de juiste ontsteking en brandstof verhoudingen. De ecu ontvangt data uit verschillende sensoren. Denk aan: Nox sensor, klopsensor, EGR klep sensor, en nog veel meer. Al deze data wordt door de ECU verwerkt om te zorgen dat uw auto optimaal functioneert.
De ECU meet, stuurt en regelt de processen. De ECU krijgt informatie van sensoren. Een sensor zet een verandering van een natuurkundige grootheid om in een elektrisch signaal. Deze sensorinformatie komt via de input de ECU binnen.
De belangrijkste symptomen van een defecte ECU
Bekende voorbeelden zijn: motorstoringslampje (MIL-lampje) die op het instrumentencluster gaat branden, auto die in noodloop gaat, de auto schokt of als de motor niet meer op alle cilinders loopt. Het kan allemaal duiden op een defect aan het motorstuurapparaat.
Een voertuig met vermoedelijk een motormanagement/ ECU probleem, waterschade of doorgebrand? Normaliter dient u het motor managementsysteem te vervangen deze kosten variëren van 600 euro tot 1600 euro vaak exclusief inleren van de nieuwe ECU.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.25 en 1 uur. Uw auto wordt uitgelezen met de nieuwste apparatuur en storingen worden vastgesteld. Nadat de auto is uitgelezen wordt er een diagnose vastgesteld en ontvangt u een uitlees rapport en een bijhorend reparatie advies.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
Zo kunt u met een OBD2-adapter gegevens uitlezen via uw smartphone. Met dit systeem heeft u geen apart kastje nodig. De kleine adapter plugt u in op de OBD2-poort in de auto en vervolgens leest u via bluetooth de gegevens uit op uw Android- of iOS-device. Afhankelijk van de app, zijn diverse overzichten mogelijk.
De ECU, European Currency Unit, was de centrale rekeneenheid van de Europese Unie. Alle bedragen, zoals begrotingscijfers en subsidies, werden daarin uitgedrukt. De ECU bestond sinds 13 maart 1979 en werd op 1 januari 1999 in een verhouding van één op één vervangen door de euro.
Een ECM accu staat voor Enhanced Cycling Mat, EFB staat voor Enhanced Flooded Battery en is een doorontwikkeling op de standaard zogeheten "loodaccu".
Een ECU is een elektrisch scooter onderdeel welke ervoor zorgt dat je ontsteking (verbranding) op het juiste moment plaatsvindt. Achter het vliegwiel/koelvin zit een ontstekingsspoel en pick-up (signaalgever). Deze sensor geeft aan de ECU door op welke plek de zuiger zich bevindt.
Wat is een boordcomputer auto? De meest gebruikte en voorkomende functie van een boordcomputer is het meten van de afstand die je hebt afgelegd of die je nog kan afleggen. Zo kun je naast de totaal afgelegde afstand van de auto ook 1 of 2 verschillende afstanden (de trip A en trip B) bijhouden die je kan resetten.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
De OBD2 is een aansluiting met een 16 pins stekker en is hetzelfde voor elk voertuig. Je kunt de aansluiting vinden onder het stuur, bij de zekeringkast of in de middenconsole. Het kan zijn dat er een klepje voor zit.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Bij vrijwel elke onderhoudsbeurt hoort het 'uitlezen' van de ECU. Uitlezen betekent dat de monteur een computer aansluit op de OBD-poort van de auto. De OBD-poort is een computerstekker die meestal ergens in het dashboard of de middenconsole is verstopt.
Motormanagement met zelfdiagnose: In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Een lampje dat oranje gaat branden als het verbranden van de brandstof in de motor niet verloopt zoals zou moeten. Voor een lampje van het motormanagement dat brandt, hoef je je doorgaans niet direct naar de garage te spoeden. Behalve als de motor niet langer goed loopt.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Met OBD2 kan je voertuigen uitlezen en zo eventuele diagnostische foutcodes vinden en wissen. Maar ook sensor data weergeven zoals motortoerental, koelvloeistoftemperatuur, olietemperatuur, oliedruk, brandstofsysteem status, snelheid, brandstof trims, inlaatdruk, inlaatluchttemperatuur, luchtflow rate, etc.
Wat is de beste OBD2 scanner? Volgens ons is de iCarsoft Multi-system Car Diagnostic Tool CR Pro het antwoord op deze vraag. De iCarsoft Multi-system Car Diagnostic Tool CR Pro is een all-in-one-apparaat dat geschikt is voor meer dan veertig automerken.
Vooraf is niet altijd duidelijk hoeveel tijd er nodig is om de juiste diagnose te stellen en daarom starten wij met het uitlezen van uw BMW. Het uitlezen neemt ongeveer een half uur tot één uur in beslag wat neerkomt op bedragen tussen de € 68,61 en €142,30.