Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen.
CO2 - Koolstofdioxide
In elke autobrandstof is een bepaalde hoeveelheid koolstof aanwezig, welke zich bij verbranding hecht aan zuurstof uit de lucht. Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram.
In Nederland is de CO2-uitstoot gestegen van 101 g/km in 2015 via 106 g/km in 2016 tot 109 g/km in 2017. De CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's in de EU daalde nog van 120 g/km in 2015 naar 118 g/km in 2016, maar is in 2017 vrijwel gelijk gebleven (119 g/km) volgens EEA (2018).
Bij de verbranding van een liter diesel komt meer CO2 vrij dan bij de verbranding van een liter benzine. Daarmee verdwijnt een deel van het voordeel van de zuiniger diesel. Verder hebben de benzinemotoren de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Het verbruik van benzineauto's is geoptimaliseerd.
Uitlaatgassen benzinemotor:
CO2: Kooldioxide (Bij hoge concentraties schadelijk voor het milieu, mens en dier) CO: Koolmonoxide (onvolledig verbrand gas, ook schadelijk voor de gezondheid) CH: Koolwaterstoffen (onverbrande benzinedelen)
De invloed van de mens op de productie van reactief stikstof heeft gevolgen voor het klimaat. Direct doordat het leidt tot de productie van lachgas (N2O), een broeikasgas met een ongeveer driehonderd keer sterker effect dan het broeikasgas koolstofdioxide.
Er komt fijnstof vrij tijdens het rijden, niet alleen uit de uitlaat van een benzineauto, maar ook van de banden. De zwarte strepen die de banden op de weg achterlaten zijn kleine rubberdeeltjes en die komen in de lucht, grond en water terecht.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
In 2020 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 20 procent door de sector elektriciteit, 19 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 13 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ...
Het productieproces van de Tesla is met 51 gram CO2-equivalent per kilometer aanzienlijk schadelijker voor het klimaat dan dat van de Mercedes, met 32 gram. Maar het rijden met een Tesla Model 3 vergt slechts 40 gram CO2 per kilometer, vergeleken met 228 voor de Mercedes-diesel.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Slechts 12 procent van alle gemeten auto's is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot.
Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof.
En het is dus niet mogelijk om te bepalen wie nu de grootste vervuiler is, de benzinemotor of de diesel. Het systeem is te complex, er zijn te veel onbekenden en de vervuiling is gewoon verschillend van aard. Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld.
“Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”
Feit | Tanken van autogas (LPG) bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden hele strenge veiligheidsregels dus ook voor autogas (LPG). Autogas (LPG) is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.
Ferrari 612 Scaglietti: 475 g/km. Bentley Arnage/Azure/Brooklands: 465 g/km. Dodge Viper SRT-10: 463 g/km. Ferrari F430 (Coupe & Spider): 420 g/km.
Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht. Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
Om te beginnen met de emissies: Nederlandse personenauto's waren in 2018 namelijk goed voor 19,125 miljard kilo aan CO2. In 2017 was dat nog 18,872 miljard kilo. Dat is dus een toename van 1,34 procent. Stikstof is de laatste maanden ook wat actueler dan normaal, gelukkig geeft het CBS ook die cijfers vrij.