Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt organisaties om de kwaliteit van hun producten en diensten te beheersen en te verbeteren op basis van een kwaliteitshandboek. Het doel is om klanttevredenheid te waarborgen en te voldoen aan wettelijke eisen en regelgeving.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is een gestructureerd raamwerk dat organisaties helpt bij het waarborgen van de kwaliteit van producten en diensten. Het omvat beleid, processen en procedures die gericht zijn op het verbeteren van de klanttevredenheid en het verhogen van de operationele efficiëntie.
Een kwaliteitsmanagementsysteem, vaak een QMS genoemd, is een set interne regels die worden gedefinieerd door een verzameling beleidsregels, processen, gedocumenteerde procedures en records . Dit systeem definieert hoe een bedrijf de creatie en levering van de producten en diensten die zij aan hun klanten leveren, zal bereiken.
Een effectief kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de internationale ISO 9001 norm. Het moet een goed gedefinieerde structuur hebben met duidelijk omschreven verantwoordelijkheden en processen. Het moet ook gericht zijn op continu verbetering en het betrekken van medewerkers op alle niveaus.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Voorbeelden van kwaliteitsmanagementsystemen zijn ISO 9001, Six Sigma en Total Quality Management (of TQM) . Al deze kwaliteitsmanagementmodellen bieden organisaties een raamwerk dat ze kunnen gebruiken om een kwaliteitsmanagementsysteem te ontwerpen dat uniek is voor hun branche of organisatie.
Het opzetten van een kwaliteitszorgsysteem, of managementsysteem, begint bij de norm die het beste past bij uw organisatie. De afspraken en richtlijnen in deze normen vormen de basis van uw managementsysteem en geven u richting. Een kwaliteitszorgsysteem bouwt u zelden op vanuit 'nul'.
Kwaliteitsmanagementnormen zijn details van eisen, specificaties, richtlijnen en kenmerken waaraan producten, diensten en processen consequent moeten voldoen om te garanderen dat: de kwaliteit voldoet aan de verwachtingen; ze geschikt zijn voor het beoogde doel; ze voldoen aan de behoeften van de gebruikers.
Taken van een Kwaliteitsmanager:
Ontwikkelen en uitvoeren van kwaliteitsbeleid. Dit beleid beschrijft de standaarden en procedures waaraan het product of proces moet voldoen. Uitvoeren van inspecties en audits. Deze inspecties helpen bij het identificeren van gebreken en het waarborgen van naleving.
7 belangrijke principes voor kwaliteitsmanagement : klantgerichtheid, leiderschap, betrokkenheid van mensen, procesbenadering, verbetering, op bewijs gebaseerde besluitvorming en relatiebeheer .
Procesmanagement heeft als doel het verbeteren en optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. Het doel van kwaliteitsmanagement is het waarborgen van de kwaliteit, zodat ze voldoen aan de eisen en verwachtingen van de klant.
Het kwaliteitsmanagementproces begrijpen
De definitie van “kwaliteit” is gewoon dit: hoe goed voldoet een product aan de aangewezen vereisten? Kwaliteitsmanagement bepaalt wat die vereisten zijn. Kwaliteitscontrole omvat de specifieke verantwoordelijkheden die mensen hebben over het project, en wanneer ze die hebben.
Het doel van een KMS is ervoor te zorgen dat de zorgverlening voldoet aan de gestelde normen volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA), wettelijke vereisten en verwachtingen van patiënten.
Een kwaliteitshandboek is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een waardevol hulpmiddel voor zzp'ers in de zorg om hun diensten te structureren en te verbeteren. Enkele voordelen zijn: Kwaliteitsborging: Het handboek helpt om consistent hoge kwaliteit zorg te leveren.
Total quality management (TQM) (ook: Integrale kwaliteitszorg (IKZ)) is een managementstroming die gericht is op voortdurende verbetering van algemene bedrijfsprestaties, en een focus legt op het voldoen aan klanteisen en de bedrijfsstrategie.
ISO 9001 is een wereldwijd erkende norm voor kwaliteitsmanagement . Het helpt organisaties van alle groottes en sectoren om hun prestaties te verbeteren, te voldoen aan de verwachtingen van klanten en hun toewijding aan kwaliteit te tonen.
ISO 9001 : De meest gebruikte reeks eisen voor het ontwerpen van een kwaliteitsmanagementsysteem. Deze omvat eisen voor het ontwikkelen en implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem gericht op het verbeteren van de klanttevredenheid.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Een kwaliteitshandboek is een (tegenwoordig voornamelijk digitale) verzameling van alle opgestelde procedures, processen, checklists, onderzoeken, beoordelingen en werkinstructies ten behoeve van het kwaliteitsmanagementsysteem. Essentieel hierin is, dat alles duidelijk geformuleerd en voor iedereen toegankelijk is.
Het kwaliteitszorgsysteem kun je zien als de ruggengraat van je organisatie. Het biedt je de handvatten om de kwaliteit van je zorg op een structurele manier te verbeteren. Het helpt je daarnaast om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, externe eisen en interne eisen die je binnen je organisatie opstelt.
Een kwaliteitsmanager, in het Engels ook wel 'Quality Manager' genoemd, waarborgt de kwaliteit van diensten en producten die een bedrijf maakt en/of aanbiedt. Hij of zij managet dus de kwaliteit, vandaar deze functienaam. De kwaliteitsmanager let zowel op productieprocessen als op feedback van klanten.