Een pitch is een korte presentatie van jezelf, je dienst of product om opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders te overtuigen van jouw idee. Om deze decision makers te overtuigen is het belangrijk dat jij, in korte tijd, de andere kant van de tafel overtuigt van jouw aanpak.
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Trek mensen in je verhaal
Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet. Schrijf een spannende, verhalende opening.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
In die setting is de elevator pitch een mooie manier om jezelf kort en krachtig te presenteren. Je vertelt spontaan, levendig en concreet wat je doet, voor wie en waarom. Ook deze pitch eindig je met een vraag of een verzoek. Op die manier nodig je de ander uit om te reageren en ontstaat er een gesprek.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in maximaal 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt. Of over een idee of product, want daar wordt het ook voor gebruikt.
Een pitch is een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken. Het liefst wil je dat de andere partij laaiend enthousiast wordt van jouw verhaal. Het doel kan van alles zijn: van het binnenslepen van een opdracht tot je collega overhalen om met jouw idee aan de slag te gaan.
Een pitch biedt een geweldige mogelijkheid om een nieuwe klant, investeerder of fan aan te trekken. Je wilt ze zover krijgen dat ze iets doen: je product kopen, investeren in je bedrijf of u toegang bieden tot hun netwerk. Pitchen is de perfecte manier om snel uit te vinden of mensen bereid zijn je te steunen.
Hoe begin je? Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert.
In tegenstelling tot pitchen in het echt zijn er bij digitaal pitchen veel minder toehoorders. In totaal kunnen er maar 7 personen deelnemen, waarvan de pitcher, de coach en de organisatie elk ook 1 persoon vertegenwoordigd. Dan blijven er nog maar 4 kansen over. “
Veel mensen denken bij pitchen aan een verkooppraatje in het bedrijfsleven. Niets is minder waar: er zijn genoeg mogelijkheden waarop je pitchen kunt inzetten in het onderwijs. Het houdt simpelweg in dat je je publiek in twee minuten weet te overtuigen van welk idee, plan of oplossing dan ook.
Een pitch in PowerPoint moet kort, maar krachtig zijn. Een belangrijke regel is: “Clean is More”. Dat geldt zeker voor de PowerPoint die als ondersteuning moet dienen voor de pitch presentatie. Wanneer je teveel tekst op een slide zet kan dit de aandacht van je toehoorder afleiden.
De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten. De term werd in eerste instantie gebruikt bij ondernemers die een idee proberen op te werpen om bij een durfkapitalist (ook wel venture capitalist) financiering los te krijgen.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).