Je rijdt met een groot wiel inderdaad makkelijker over obstakels heen, maar de impact die je voelt wanneer je eroverheen rijdt is niet zo verschillend van diegene je zou voelen met een kleiner wiel.
Een fiets met grote wielen hóeft echt niet sneller te zijn dan een met kleine wielen. Op een gladde ondergrond mag dat eigenlijk niks uitmaken.
28” velgen zijn de standaard geworden. Zoals gezegd zijn de velgen sterker geworden en is de bandenkeuze groter dan voor 26 inch. Samen met de mogelijkheid van bredere banden, rollen fietsen met deze wielmaat een stuk makkelijker, ook over onverhard terrein.
Volwassen fietsen hebben standaard een wielmaat van 28 inch, de maat wordt daarom bepaald met de framemaat van de fiets. De framemaat geeft de afstand aan tussen het midden van de trapas en de bovenzijde van de zadelbuis.
Voordelen 26 inch:
Wendbaarder dan bijvoorbeeld een 29 er of 27,5 er. Lager gewicht dan bij grotere wielen. Snelle acceleratie, door het op gang brengen van minder massa. Ook kleinere mountainbikers passen goed op 26 inch mountainbikes.
Een 29 inch – of twenty-niner – wielmaat is een 28 inch velg met minimaal 50mm brede banden. Jaren geleden door Gerrit Gaastra van idworx op de markt gebracht en nu de norm op bijna al onze fietsen. De dikke ballonbanden zijn erg comfortabel want ze absorberen schokken nóg beter.
Elke auto heeft vier wielen, maar niet elke auto heeft ook vier deuren. Vergeet ook de trams, bussen en fietsen niet.
27,5 inch is 584mm.
Fietsen met banden van 12,5 en 26 inch zijn kinderfietsen en vanaf 28 inch wordt een fiets geclassificeerd als ''fiets voor volwassenen''. Voor kinderen vanaf ongeveer 2,5 jaar zijn er kinderfietsen beschikbaar van 12,5 inch (Voor nog jongere kinderen raden wij een loopfiets aan om te oefenen).
700C is de Franse maat voor standaard racefietsen. 650C is de Franse aanduiding voor racefietsen met kleinere wielen met een diameter van 571mm, in gebruik bij kleine wielrensters en jeugdige wielrenners.
Wielen voor licht gebruik (voor bedden en lichte apparaten e.d.) van 40 tot 110 kg. Transportwielen voor zwaarder gebruik (voor steek- en plateauwagens e.d.) kunnen 35 tot 5300 kg dragen, en dan heb je nog speciale wielen voor bijtende of warme omgevingen.
Er is géén vast aanhaalmoment voor wielbouten
Het ideale wielbouten aanhaalmoment bestaat niet. Het aanhaalmoment van wielbouten is afhankelijk van het voertuig, de velg en de bout zelf. Je kunt het juiste aanhaalmoment voor de wielbouten van jouw voertuig of aanhanger vinden in het instructieboekje.
Re: Hoe strak wielmoeren/bouten vastdraaien? Gewoon goed vast en dan een tikkie extra. Als je een momentsleutel hebt is het wel handiger om die te gebruiken, lichtmetaal zit meestal vast met 100 a 120 nm.
De voorgeschreven kracht voor het vastzetten van stalen velgen bedraagt circa 90Nm, en voor aluminium velgen 120Nm. Kijk altijd in de documentatie van uw aanhangwagen na hoeveel Nm er wordt voorgeschreven voor het vastzetten van de wielbouten.
250 Nm is niet al te veel maar voor 90% van de boutjes/moertjes is het genoeg.
Bij lichtmetalen wielen moeten de bouten met 145 Nm worden aangedraaid.
Een zwenkwiel is een wiel dat kan zwenken. Het wiel kan 360 graden horizontaal draaien om een vaste bevestiging heen. In een gaffel die tevens gelagerd meedraait zit het daadwerkelijke wiel bevestigd. Daarnaast zijn er uitvoeringen van een wiel met rem en of een wiel met een richtingvaststeller.
De velgdiameter wordt altijd weergegeven in inches. 1 inch = 2,54 centimeter. Om de diameter van jouw velg in inches te achterhalen deel je het aantal gemeten centimeters door 2,54. Zo is een velg van 16 inch 40,6 centimeter.
Nu je weet wanneer je een zwenkwiel nodig hebt, kun je gaan kijken naar de grootte. Hoe groter het wiel, hoe gemakkelijker het wiel rijdt. Rijd je voornamelijk over een harde ondergrond zonder drempels, dan kun je kiezen voor een hard wiel. Een hard wiel op een vlakke, harde ondergrond rolt namelijk het best.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
23 mm-25 mm: Performance race
Daardoor rijden ook de meeste profs nu met 25mm banden. Wil je weten hoe bandbreedte de rolweerstand beïnvloed? Lees dan onze racefiets bandengids.