Algemene voorwaarden zijn de 'kleine lettertjes' bij een aankoop of dienst. Hierin staat welke rechten en plichten u en de ondernemer hebben. Er kan bijvoorbeeld in staan wanneer u uiterlijk moet betalen of hoelang u garantie hebt. En wat de ondernemer moet doen als u klachten hebt.
Algemene voorwaarden worden ook wel 'de kleine lettertjes' genoemd. Er staan afspraken in over bijvoorbeeld bezorging, garantie en klachten. De belangrijkste informatie over het product of dienst staat niet in de algemene voorwaarden. Zoals de prijs.
De wederpartij van de gebruiker van de algemene voorwaarden moet de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden (impliciet) hebben aanvaard. Voor toepasselijkheid is het voldoende dat de wederpartij weet dat er algemene voorwaarden zijn en er (impliciet) mee instemt dat deze op de overeenkomst van toepassing zijn.
In principe is iedereen bevoegd om algemene voorwaarden op te stellen. Wel moet je kennis van zaken hebben zodat de inhoud ervan voldoet aan de wettelijke verplichtingen. Daarom worden algemene voorwaarden meestal opgesteld door een jurist.
De belangrijkste informatie over de aankoop of dienst zelf mag niet in de algemene voorwaarden staan. Deze informatie moet in de overeenkomst staan. Of u moet de informatie mondeling krijgen als u het product koopt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de prijs, de kleur van het product of de hoeveelheid.
Waarom algemene voorwaarden? Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klant hebben. Uw klanten weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld hoe het zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen.
Uw algemene voorwaarden zijn geldig als de inhoud juist is en als u de algemene voorwaarden op een correcte wijze gebruikt. Wanneer dit niet het geval is, loopt u het risico dat uw algemene voorwaarde niet geldig zijn.
Veel wettelijke bepalingen zijn namelijk van regelend recht, dat betekent dat partijen ervan kunnen afwijken. In algemene voorwaarden kunt u dus steeds in uw voordeel van de wet afwijken!
Algemene voorwaarden zijn een opsomming van algemene afspraken. De “Algemene voorwaarden” is een document waarin o.a. de algemene rechten en plichten van uw klanten staan. Vaak hebben de algemene voorwaarden mede als doel de risico's van een bedrijf te beperken.
Nee, je bent niet verplicht algemene voorwaarden op te stellen, te hanteren en/of te deponeren.
Ondernemers zijn niet verplicht algemene voorwaarden op te stellen. Maar veel branches hebben in overleg met de Consumentenbond algemene consumentenvoorwaarden opgesteld. Als je lid bent van een branche- of beroepsvereniging kun je verplicht zijn om deze te gebruiken.
Grijze lijst – Zwarte lijst
De grijze lijst bevat bedingen die onredelijk bezwarend worden vermoed te zijn, de zwarte lijst bevat bedingen die onredelijk bezwarend zijn. Het verschil zit hem in de mogelijkheid om tegenbewijs te leveren. Dat is bij de grijze lijst nog mogelijk, maar bij de zwarte lijst niet.
De algemene voorwaarden die specifiek zijn opgenomen in de overeenkomst zullen dan veelal prevaleren boven de voorgedrukte algemene voorwaarden onderaan het contractsformulier.
Klanten op de hoogte stellen
Uitgangspunt is dat de algemene voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst bij je klant bekend moeten zijn. Je kunt de algemene voorwaarden kenbaar maken door ze op de achterkant van een overeenkomst of offerte te vermelden of om ze bij de verkoop in de winkel beschikbaar te stellen.
van het Burgerlijk Wetboek (BW) de wettelijke regeling voor algemene voorwaarden. Artikel 6:232 BW bepaalt: “Een wederpartij is ook dan aan de algemene voorwaarden gebonden als bij het sluiten van de overeenkomst de gebruiker begreep of moest begrijpen dat zij de inhoud daarvan niet kende.”
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Echter, wanneer je als ondernemer geen algemene voorwaarden hanteert ben je niet goed beschermd tegen conflicten. In bepaalde omstandigheden kan een conflict je veel geld kosten, terwijl dit gemakkelijk voorkomen had kunnen worden met algemene voorwaarden.
De kosten voor algemene voorwaarden opstellen zijn vanaf € 349,-.
Anderzijds blijkt slechts 30% van de Nederlanders ook de algemene voorwaarden te 'bekijken'. Niet alleen kan dat voor hen nefaste gevolgen hebben, ook voor jou als ondernemer zijn er mogelijks implicaties.
Grofweg zijn er drie soorten algemene voorwaarden: voor diensten, voor consumentenproducten en voor niet-consumentenproducten.
Algemene voorwaarden zijn onderdeel van het aanbod
Meestal stuur je algemene voorwaarden daarom mee met de offerte. De offerte met de algemene voorwaarden zijn dan samen je aanbod. Geeft jouw klant of opdrachtgever akkoord op dat aanbod (de aanvaarding), dan is er al sprake van een overeenkomst.
Indien beide partijen (algemene) voorwaarden hanteren, zijn de voorwaarden van toepassing van de partij die het eerst naar zijn algemene voorwaarden verwijst. Dit wordt ook wel de first shot rule genoemd. In dit geval zijn de leveringsvoorwaarden van de verkopende partij dus geldig.
Begrip. De blauwe lijst is een lijst met bedingen die als oneerlijk kunnen worden aangemerkt, is opgenomen in een bijlage bij de Richtlijn betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten (Richtlijn 93/13).
De 'grijze-lijst' is vastgelegd in artikel 6:237 van het Burgerlijk Wetboek. De 'grijze-lijst' bevat bedingen die ten aanzien van consumenten vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn. Anders dan de 'zwarte-lijst' bedingen zijn de bedingen op de 'grijze-lijst' dus niet per definitie onredelijk bezwarend.
Een zwarte lijst is een register van personen waarmee een organisatie geen zaken (meer) wil doen. Zoals winkeldieven, frauderende medewerkers of gasten die overlast veroorzaken. Op een zwarte lijst staan vaak strafrechtelijke gegevens.