Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Wat te doen bij wanprestatie? Allereerst moet je de leverancier schriftelijk (dit mag ook per mail) in gebreke stellen. Dit betekent dat je hem of haar een vriendelijke brief stuurt waarin je uitgebreid uitlegt welke afspraak hij of zij niet nakomt (welke wanprestatie hij of zij pleegt).
Als consument heeft u vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Een fabrikant die weigert zaken te doen met een afnemer, kan in principe niet worden gedwongen. Dit is contractsvrijheid. Maar als er geen of te weinig alternatieven zijn, is het mogelijk dat die contractsvrijheid moet wijken voor het belang van een goede marktwerking.
7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.
U kunt veel problemen rechtstreeks met de organisatie oplossen. Als het meer dan een maand geleden is dat u uw verzoek indiende en u nog niets van de organisatie hebt gehoord, moet u ze een vervolgmail of brief sturen .
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Bezorging. U bent verantwoordelijk voor bezorging totdat de consument uw product ontvangt. Bezorgt u bij de buren, dan blijft u verantwoordelijk totdat de klant het product ophaalt.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.
In beginsel bestaat in die verhouding geen leveringsverplichting van die leveranciers. De Nederlandse wetgever gaat immers uit van de contractsvrijheid van partijen op grond waarvan een leverancier niet verplicht kan worden zijn produkten aan een afnemer te leveren.
Betaalt de webshop het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons incassobureau uit handen.
Wat kost het? De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie bedragen doorgaans tussen de 25 en 152,50 euro. Je betaalt op voorhand en indien je (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijg je je geld (deels) terug.
De Consumentenombudsdienst behandelt enkel consumentengeschillen, dit zijn alle geschillen tussen een consument en een onderneming met betrekking tot de uitvoering van een verkoop- of dienstenovereenkomst of tot het gebruik van een product.
Er zijn verschillende redenen waarom u mogelijk geen reactie ontvangt binnen de verwachte tijd na een sollicitatiegesprek, waaronder: De interviewer is mogelijk nog andere kandidaten aan het evalueren . Er kan feedback worden verzameld van het interviewpanel. De werkgever kan bezig zijn met andere zakelijke zaken.
We kunnen klachten in overweging nemen over de manier waarop uw informatie is behandeld en of er sprake is geweest van een inbreuk op de wet op gegevensbescherming . We zullen een besluit delen over wat wij denken dat er vervolgens moet gebeuren. Soms kan dit helpen om de details van uw klacht op te lossen, maar dit is niet altijd het geval.
U kunt standaard verliezen:
Als u 30 dagen na de dagvaarding geen antwoord indient, kan de eiser een formulier indienen met de naam "Verzoek om verstek". De eiser moet 30 dagen wachten om dit in te dienen. Als de eiser dit formulier indient, kan de rechtbank een vonnis tegen u vellen. De eiser wint de zaak.
De verkoper is ervoor verantwoordelijk dat hij u een goed product levert.
Als u een product of dienst verkoopt aan een niet-zakelijke klant dan valt dit onder het consumentenrecht. Consumentenrecht gaat over de rechten en plichten van uw klant. Zoals het recht op garantie, bedenktijd bij online verkoop en verkoop buiten de verkoopruimte (colportage).
De verkoper moet: (a) het eigendom van de goederen overdragen ; (b) de goederen leveren; (c) alle documenten overdragen die de goederen vertegenwoordigen of daarop betrekking hebben en die in het contract zijn vereist; en (d) ervoor zorgen dat de goederen aan het contract voldoen.