Zo moet je bijvoorbeeld je verhuizing regelen, je opstal- en inboedelverzekering opzeggen bij je verzekeraar en op de datum van overdracht de meterstanden noteren.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
In Nederland wordt er geen belasting geheven over de eventuele winst die u maakt met de verkoop van uw huis. Dit is iets wat overigens in andere landen van Europa wel het geval is. Zo gezien betaalt u dus geen belasting na verkoop huis.
Vergeet niet ook deze belangrijke instanties te verwittigen bij een verhuis: uw werkgever. uw bank en uw verzekeringsmaatschappij. uw huisarts.
En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.
Het makkelijkste is om je verhuizing bij de gemeente en overheid door te geven via DigiD. Dit doe je door naar de website van je (nieuwe) gemeente te gaan. Op de website van de gemeente kun je je verhuizing doorgeven. Ook kun je via mijn.overheid.nl je adreswijziging doorgeven.
Of het verstandig is om een makelaar in te schakelen, hangt af van wat je zelf wil en kunt doen voor de verkoop van je woning. Je kunt je huis namelijk ook helemaal zelf verkopen: daar bespaar je een hoop geld mee. Je moet er wel rekening mee houden dat het veel tijd kost om zelf je huis te verkopen.
Wat is het? Je post door laten sturen door PostNL kost €5,90 voor 2 weken. Gebruik je de service langer, dan wordt de prijs per week lager. Zo betaal je voor een half jaar €1,70 per week.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
De verwerking van jouw gegevens duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen.
Uw nieuwe adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dat krijgen we van uw gemeente. Dus uw adreswijziging geeft u alléén aan de gemeente door.
Als u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken van uw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, moet u dit aangeven.
Als u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft, kunt u een boete krijgen. Dit kan ook gebeuren als u een valse aangifte doet. Of als u geen informatie doorgeeft waarmee de gemeente uw persoonsgegevens bijhoudt. Ook als iemand ten onrechte op uw adres staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen.
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
Je kan de overwaarde op verschillende manieren inzetten voor een verbouwing: met het verhogen van de hypotheek, een tweede hypotheek of de hypotheek oversluiten. Je kan mag maximaal 100 procent van de woningwaarde lenen en 106 procent als je het geld in duurzaamheidsmaatregelen steekt.
Alles wat daarna overblijft, is voor de verkoper. Je krijgt je geld dus niet meteen na de verkoop, er zitten een paar dagen tussen. Als je het geld nodig hebt voor de koop van je nieuwe woning, wordt je geld niet eerst aan jou betaald. Het geld wordt dan namelijk meteen gebruikt bij de aankoop van je nieuwe woning.
Goed nieuws: als je een woning met overwaarde verkoopt, dan hoef je over die overwaarde geen belasting te betalen. Wel komen belastingen om de hoek kijken met wat je vervolgens met dit geld gaat doen.
Ga je verhuizen (of ben je net verhuisd)? Met de verhuisservice zorgen wij ervoor dat je post automatisch op je nieuwe adres wordt bezorgd. Als je wilt geven we je adreswijziging ook meteen door aan andere bedrijven en instanties.